Wilt u onze app downloaden?

Google Play

Commerciële opleiding - Jaar 4

Inleiding Jaar 4: Blijvend ontwikkelen

Leren is een continu proces, net als het aanpassen van uw aanbod en uw klantaanpak. In de voorgaande jaargangen heeft u veel vaardigheden opgedaan en in de praktijk gebracht. In het vierde jaar gaan we de eerder geleerde onderwerpen opfrissen en verder verdiepen en krijgt u aanvullende kennis en vaardigheden. Én, u ervaart wat het is om blijvend met verbetering bezig te zijn. Verbetering van uzelf en van uw organisatie. We gaan aan de slag om een volledig plan te maken dat u kunt gaan toepassen in uw praktijk. Dit kan de uitrol van een vernieuwing binnen uw bedrijf zijn, maar ook een pitch aan derden. Als eindopdracht maakt uw een presentatie die u op de laatste dag gaat geven. Is presenteren niks voor u? Na deze module sta u uw mannetje en weet u uw toehoorders overtuigend toe te spreken. Ook het vierde leerjaar bestaat uit vier lesdagen. Thema’s die daarin aan de orde komen, zijn:


Dag 13: Op zoek naar kansen

U bent inmiddels een professional geworden. U hebt heel veel technieken en theorieën geleerd en u hebt in de praktijk geoefend. Deze dag gaat u leren om een probleemanalyse te maken met de kennis die u reeds hebt opgedaan. Tijdens deze trainingsdag gaat u de basis leggen voor de inhoud van uw presentatie.

Doelstelling: Na deze dag bent u in staat om zelf te analyseren welke acties u het beste kunt ondernemen om zo veel mogelijk vooruitgang te boeken binnen uw organisatie.

Inhoud van de training: 

  • Wat is analyse en welke methodes zijn er;
  • Gebruikmaken van de juiste informatiebronnen;
  • Interviewtechniek en ‘5 times why’ Het juiste verbetertraject kiezen (op basis van de geleerde SWOT-methode).

Dag 14: Bedrijfsanalyse

U analyse heeft u één of meerdere probleemstellingen opgeleverd die u graag wilt oplossen. U ziet duidelijke kansen, maar hoe gaat u die concreet maken?

Doelstelling: Tijdens deze dag leert u hoe u onderzoek doet om tot gerichte oplossingen te komen. Bovendien gaat u de basis maken van uw presentatie.

Inhoud van de presentatie: 

  • Externe en interne invloed;
  • Brainstormtechnieken;
  • Haalbaarheidsonderzoek;
  • Het maken van het plan van aanpak;
  • Presentatie maken (deel 1).

Dag 15: Bedrijfsplan presenteren

Tijdens deze trainingsdag leert u hoe u uw plan krachtig kan presenteren. U toetst uw plan bij u medecursisten en uw trainer. U doet dit door uw plan te presenteren en feedback te ontvangen. U kijkt op uw beurt kritisch naar de plannen van anderen en geeft feedback zoals u dat eerder geleerd hebt. Op deze manier leert u van elkaar en zie u het plan van aanpak van anderen.

Doelstelling: Op deze dag leert hoe u uw presentatie het beste kan maken en u een overtuigende pitch houdt.

Inhoud van de training: 

  • Presentatie maken (deel 2);
  • Presentatietechnieken;
  • Beïnvloedingstechnieken;
  • Implementeren van uw plannen en de uitdagingen die daarbij horen.

Dag 16: Bedrijfsplan uitvoeren

Met de feedback van de vorige dag heeft u uw plan en uw presentatie gefinetuned. U weet nu alles van uw plan en hoe u dit moet presenteren. Op deze laatste dag presenteert u uw plan alsof u het presenteert aan je medewerkers of aan bijvoorbeeld een financiële instelling. U ontvangt kritische vragen en u bent in staat om die te beantwoorden op basis van gedegen argumenten.

Doelstelling: U bent in de afgelopen 4 jaar gegroeid en u hebt het verdiend om uzelf commercieel aftersales-manager te mogen noemen. En dit is een feestje waard! Deze dag laat u zien wat uw plan is.

Inhoud van de training: 

  • De laatste vragen over uw presentatie;
  • De laatste aanpassingen van uw presentatie;
  • Uw plan presenteren;
  • Feedback ontvangen en verwerken.