Roetfiltertest vanaf 1 januari 2023 onderdeel van APK dieselvoertuigen
Zoals u wellicht al heeft vernomen is de veelbesproken wetgeving omtrent de deeltjesteller nu definitief. Per 1 januari 2023 dient de controle op de aanwezigheid en werking van het roetfilter te worden uitgevoerd middels een fijnstofmeting. De huidige optische controle wordt hiermee vervangen door een officiële, meetbare roetfiltertest.
Deze verplichte fijnstofmeting geldt voor Euro V en Euro VI diesels (personenwagens, bedrijfswagens en vrachtwagens). Voor de garagehouder is er geen verplichting tot investering. Echter, indien er niet gekozen wordt voor de aanschaf van een deeltjesteller, dan vervalt de bevoegdheid om diesels Euro V en Euro VI keuren. Voor oudere dieselvoertuigen zonder roetfilter blijft de “oude” roetmeting verplicht.
Diesels tot en met 2016 komen in aanmerking voor de overgangsregeling, deze regeling voorziet erin dat bij oudere dieselauto’s (t/m 2016) het filter bij de RDW kan worden afgemeld als er sprake is van een verwijderd of defect roetfilter. In dat geval wordt bij de APK geen roetfiltertest meer uitgevoerd, maar moet wel de MRB roettax worden betaald.