Nieuws

Koskamp opent trainingscentrum in Arnhem

16-09-2021

Woensdag 15 september is de eerste training gehouden in het splinternieuwe derde trainingscentrum van de grossiersgroep Koskamp. De nieuwe locatie in Arnhem is tegelijkertijd ook een voorbeeld van hoe de werkplaats van de nabije toekomst eruitziet.

Het trainingscentrum is in wezen een echte werkplaats waar de cursisten hun praktische trainingen met de modernste werkplaats- en diagnoseapparatuur uitvoeren. Zo is deze werkplaats ingericht met een  geavanceerde uitlijnbrug met ADAS-kalibratie, een APK-teststraat, diagnoseapparatuur inclusief deeltjesteller, een bandenprofielscansysteem en een high-tech koplampafstelapparaat. Ook is er gedacht aan het werken aan hybride en elektrische voertuigen, en is er een hefbrug speciaal geschikt voor het (de)monteren van batterijen van EV’s.

AutoNiveau

De grossiersgroep Koskamp werkt bij haar trainings- en opleidingsprogramma nauw samen met AutoNiveau, onderdeel van Innovam. De eerste training die werd gegeven had als onderwerp veilig werken aan EV-voertuigen. Menno Verhorst, directeur AutoNiveau: “Wij zijn ontzettend blij dat we in de nieuwe Koskamp-trainingslocatie trainingen kunnen bieden aan de studenten. Het is een buitengewoon moderne omgeving, waarin je je oprecht waant in de werkplaats van de toekomst. Dit sluit precies aan op ons altijd vernieuwende trainingsaanbod, dat hier nu meer dan goed tot zijn recht komt. We zijn Koskamp dankbaar dat deze investeringen zijn gedaan en benadrukken onze samenwerking ook bij de totstandkoming van deze trainingslocatie.”

Bedrijfsvoering

Naast technische opleidingen biedt het trainingscentrum tevens de mogelijkheid voor commerciële trainingen en cursussen die de bedrijfsvoering verbeteren. Denk daarbij aan een receptionistentraining. Verder geeft Koskamp – al dan niet in samenwerking met onderdelenfabrikanten – technische workshops en wordt het kennistraject Kostech aangeboden vanuit Arnhem. Directeur Bram Teun Koskamp: “De afgelopen jaren zien we hierin een sterke ontwikkelingen en groeit de vraag vanuit de markt. Bovenal doen we dit om onze relatie met de klant, het autobedrijf, te versterken.”

Bron: Aftersales Magazine

 

ADAS-kalibratie

19-07-2021

In de afgelopen periode heeft AutoNiveau tijd geïnvesteerd in het kalibreren van ADAS-systemen bij Alfa Romeo. Via AutoNiveau Remote Diagnostics is het nu mogelijk om een radarkalibratie uit te voeren bij de Alfa Romeo Giulia. Voor deze kalibratie is het noodzakelijk dat er geschikte ADAS-kalibratieborden aanwezig zijn in de werkplaats.

Klik hier voor meer informatie over de AutoNiveau Remote Diagnostics! 

Trekhaakconfiguratie Volkswagen ID.3 en ID.4

19-07-2021

Via AutoNiveau Remote Diagnostics is het nu ook mogelijk om een after-market trekhaakset te coderen bij auto’s op het nieuwe MEB-platform van de Volkswagen Groep. Dit is door ons uitgevoerd bij een Volkswagen ID.3 en ID.4 en we breiden dit uit naar andere voertuigen op dit platform.

SFD-beveiliging
Dit nieuwe platform van de Volkswagen Groep is net zoals het MQB-Evo-platform (van onder andere de GOLF 8) uitgerust met zogenaamde SFD-beveiliging. Deze beveiliging zorgt ervoor dat het coderen van sommige modules niet zomaar mogelijk is. Om het coderen wel mogelijk te maken moeten deze modules één voor één vrij geschakeld worden middels de fabriekssystemen van VAG.

Klik hier voor meer informatie over de AutoNiveau Remote Diagnostics! 

Volkswagen Groep ABS/ESP-probleem na vervangen instrumentenpaneel

05-07-2021

Veel auto’s van de Volkswagen Groep hebben last van het probleem dat de codering van de ABS/ESP-module verloren gaat wanneer het instrumentenpaneel van de auto wordt vervangen. Helaas kan het erg lastig zijn om vervolgens de codering weer goed te krijgen. Zowel met de originele diagnosetester, als met after-market diagnose-apparatuur ervaren wij dit probleem.

Advies 
Ons advies is om voordat het instrumentpaneel wordt vervangen de AutoNiveau Remote Diagnostics aan te sluiten. De codering van de ABS/ESP-module wordt dan uitgelezen voordat het instrumentenpaneel wordt vervangen. Vervolgens kan nadat het instrumentenpaneel is vervangen en aangeleerd, de eerder uitgelezen codering van de ABS/ESP-module worden geschreven. Op deze manier is te voorkomen dat er veel extra tijd gaat zitten in het juist coderen van de ABS/ESP-module.

Klik hier voor meer informatie over de AutoNiveau Remote Diagnostics! 

Meten is zeker weten!

22-06-2021

Banden- en wielenservice hoeft niet beperkt te blijven tot (de)monteren, balanceren en uitlijnen. Om zijn klanten nog beter van advies te kunnen voorzien investeerde Robert Jan Schellen voor zijn werkplaats onlangs in een elektronische profieldieptemeter. Om het onderstelspecialisme te vervolmaken liet hij er ook nog een schokdempertestbank in zetten.

In een paar minuten is het gebeurd: profielmeting, schokdempertest en remmentest. Robert Jan van Schellen: “Met 5 tot 10 kilometer rijd je over de scanner. Die print automatisch een rapport uit op de printer in de receptieruimte. Daarna zet je de auto op de schokdempertestbank en daarna op de remmentestbank. Normaal gesproken combineer je een schokdempertestbank met een rollenbank, maar wij hadden al een platenbank liggen. Een rollenbank installeren zou een nog grotere operatie hebben betekend, want voor de schokdempertestbank en de profieldieptemeter moesten we al in de vloer zijn. Daar lag ook al vloerverwarming in, waar we al een stuk tussenuit hebben moeten halen. Er is nog één ander bedrijf in Nederland die ook die combinatie heeft van platenbank en schokdempertestbank, dus we wisten dat het kon.”

Als de auto naar binnen wordt gereden scant een camera in de profieldieptemeter ook het kenteken, zodat dit direct op het formulier van de bandenscan terechtkomt. “Die geeft behalve de profieldiepte ook een overzicht van de bandenslijtage en de uitlijning. De rapportage van de schokdempertestbank komt er ook automatisch uit. Beide rapporten laat ik altijd aan de klant zien. Wat schokdempers betreft is er geen wettelijke verplichting om ze te vervangen, al zijn ze nog zo slecht. Als je dan een advies tot vervanging geeft, moet je dat kunnen uitleggen. Daar helpt zo’n rapportage natuurlijk enorm bij. Het merendeel kiest er dan toch voor om ze te vervangen.”

“Wat banden betreft is 1,6 millimeter profiel nog toegestaan, al geven wij bij 3 millimeter het advies om ze te vervangen. We kijken dan wel naar het gebruik en wanneer de volgende apk is om te zien of dat verstandig is. Iemand die maar een paar duizend kilometer per jaar rijdt, kan met 2,4 millimeter nog best even door. Ik waarschuw dan wel dat ze op een natte snelweg rustig aan moeten doen.”

Bandenwissel:

Van Schellen Auto’s heeft Landsail als voorkeursmerk, het merk dat het traditioneel goed doet in bandentests en het de A-merken behoorlijk lastig maakt. “Het is gewoon een heel goede band. We hebben hem zelf ook onder de leenauto’s en de eigen auto’s en de rij-eigenschappen zijn gewoon prima. De prijs-kwaliteitverhouding is ook uitstekend, dus die verkopen we de klanten graag. Uiteindelijk is het de keus van de klant. Als die een bepaald A-merk wil, krijgt hij dat A-merk. Over het algemeen merk ik weinig van merkenbewustzijn bij klanten. Het maakt ze niet zoveel uit welk merk eronder zit. Als wij het advies geven Landsails te monteren, vinden ze dat vaak prima. Vijf tot tien jaar geleden waren mensen veel meer gefocust op A-merken. We merken de laatste jaren wel een toegenomen vraag naar vierseizoenenbanden, al moet ik zeggen dat we in februari, toen het dreigde te gaan sneeuwen, toch ineens heel veel aanvragen kregen van klanten die toch wel graag winterbanden wilden. We slaan ze ook wel op, maar het worden er wel steeds minder. Er gaan ook zomaar vijf jaren voorbij dat we nauwelijks een sneeuwvlok zien. Klanten passen daar toch hun bandenkeuze op aan. Ik adviseer klanten die weinig rijden ook vaak vierseizoenenbanden. Berijders die echt 40.000 kilometer of meer per jaar rijden, adviseer ik toch om aparte zomer- en winterbanden te nemen.”

Wat het nieuwe bandenlabel betreft merkt Robert Jan van Schellen wel dat steeds meer klanten vragen hebben over het aantal decibels dat een band produceert. “Auto’s worden ook steeds stiller, elektrisch auto’s helemaal, dus dat is echt wel een onderwerp geworden. Eerder waren mensen daar helemaal niet mee bezig. Voor Tesla bijvoorbeeld is er eigenlijk maar één soort band echt geschikt, die Michelin met een schuimlaag erin, waardoor hij nog stiller is. Zeker voor de Model X raad ik dat klanten altijd aan. Ze mogen best een andere band kiezen, maar ik waarschuw ze er dan wel voor dat dat een veel hoger afrolgeluid geeft.”

Schokdempers:
Profielmeting en schokdempertest levert Van Schellen Auto’s bij elke grote beurt en apk, zonder extra kosten. “Schokdempertest en profieldieptemeting helpen ons enorm. In een paar minuten weet je precies hoe de banden erbij staan. Doordat je de frequentie van de trillingen kunt aanpassen, kun je er heel goed rammeltjes mee opsporen, bijvoorbeeld in de veerpoten. Waar je de schokdempertestbank hoofdzakelijk voor gebruikt, is natuurlijk het testen van de schokdempers. Defecten in schokdempers zijn vaak niet zichtbaar. Als je geen lekkage ziet, ga je zonder test niet zomaar vervangen. Met een testbank weet je precies hoe goed een schokdemper nog presteert en kun je aantonen wanneer het nodig is om ze te vervangen. Je gaat ook veel meer op het onderstel letten. Bij bladveren bijvoorbeeld heb je een heel hoge onafgeveerde massa. Die geeft daardoor een lagere waarde aan op de schokdempertest. Je gaat echt op de constructie van een auto letten en leert daardoor veel meer over het onderstel. Dat is een mooie bijkomstigheid.”

Hoe goed de schokdempers oneffenheden in de weg opvangen, wordt opgegeven in percentages. “Er gaat altijd iets verloren, dus 60 tot 80 procent is zo’n beetje de hoogste score. Bij run flat-banden geeft het apparaat bovendien lagere waarden aan. 30 tot 40 procent is nog oké. Komt de test in de buurt van de 20 procent, dan adviseren wij altijd om de schokdempers te vervangen. Het voorkomt pech onderweg en het is veiliger. Vaak rijdt een auto daarna ook veel beter. We hebben een klant met een Polo uit 2011 gehad en 120.000 op de teller die vond dat de vering wat slapjes was. Inderdaad bleken de schokdempers voor én achter niet goed meer. Die hebben we vervangen en daarna was het voor die mensen een compleet andere auto. Hij voelde weer aan als nieuw.”

Van Schellen Auto’s heeft de schokdempertestbank nu een halfjaar in gebruik. Zo lang heeft het ook wel geduurd voordat de monteurs de apparatuur onder de knie hadden. “Je moet er echt wel even mee leren werken. Nu is alles goed ingesteld en kan iedereen er ook mee uit de voeten. Eigenlijk weet je al genoeg als links en rechts verschillende waarden worden opgegeven.”

Amerikaans:

Oom Luuch van Schellen importeert samen met het naastgelegen Rookie Classics klassieke auto’s uit de Verenigde Staten, auto’s die, wanneer ze helemaal opgeknapt zijn, meestal opnieuw de grens over gaan, maar dan naar het oosten. “In Duitsland zijn daar echt nog genoeg liefhebbers voor. Voor de werkplaatsomzet hoeven we het niet te doen. De meesten rijden er ook maar weinig mee. We hebben wel relatief veel Amerikaanse auto’s in onderhoud, maar dat zijn dan de wat nieuwere pick-ups. De Ford F150 bijvoorbeeld krijgen we geregeld binnen. Veel mensen associëren ons toch met die Amerikaanse klassiekers. Ze kopen ze ook vaak als investering. Die auto’s stijgen de laatste jaren steeds meer in waarde. Als het dan ook nog je hobby is, is het echt een heel goede investering.”

Ook uit Amerika kwam een vloot volledig elektrische Fiats 500, waarmee Van Schellen Auto’s zich profileert, want net als de investering in profieldieptemeter en schokdempertestbank wijst ook de slogan ‘Specialist in elektrisch rijden’ op de zijkant van de servicebus naar de toekomst van automobiliteit. “We willen daarin ook echt vooroplopen.” 

Bron: Aftersales Magazine

Arex deeltjesteller: snel, hoog bedieningsgemak en duurzaamheid. Binnen 30 seconden uw meting gereed.

28-05-2021

Arex deeltjesteller: snel, hoog bedieningsgemak en duurzaamheid. Binnen 30 seconden uw meting gereed.

  • Eenvoud staat voorop (groen is goed, rood is afkeur).
  • Volledig stand-alone met touchscreen toetsenbord voor (verplichte) kentekeninvoer.
  • 3,5m lange slang dus alle uitlaten (inclusief truck en bestelwagens) eenvoudig bereikbaar.
  • Hoogwaardige meettechniek maakt een kwetsbare en dure, verwarmde, opnameslang overbodig.
  • Snelle opstarttijd, geen onnodige opwarmtijd opnameslang en direct meten mogelijk vanuit stand-by.
  • Hardware-matig voorbereid op benzine voertuigen.
  • Nieuw: nu met verrijdbare onderwagen verkrijgbaar.

Arex: marktleider in APK-meetmiddelen

Nog in 2021 leverbaar, bestel op tijd!

!! Redenen om nu al te investeren !!

Adviseer uw klant al tijdig over de staat van het roetfilter (in 2022 is het een APK goed/afkeurpunt).

Wat kunt u er vandaag mee?

AREX zal na de zomer, zodra het Nederlands Meetinstituut de typegoedkeuring heeft afgegeven, beginnen met de uitlevering van de eerste PNC 500-exemplaren. De reden dat het na de zomer al wordt afgegeven is dat autobedrijven de klanten proactief kunt adviseren op de apk-regels. De meeste autobedrijven hebben een vaste klantenkring, dus vertel uw klant: ‘het is nu nog geen afkeurpunt, maar volgend jaar wel. Zullen we repareren of vervangen of wil je de auto inruilen?’

Zeker op de bedrijfswagenmarkt is het zinvol om klanten ruim van te voren te benaderen. Vergeet niet dat het reinigen en vervangen van roetfilters ook gewoon werk oplevert. U kunt de deeltjesteller ook inzetten bij de occasions of inruil. Het is handig om te weten of het fijnstoffilter goed werkt.

Klik hier voor meer informatie 

Het vernieuwde bandenlabel

30-04-2021

Voor meer veiligheid in het verkeer, meer milieubewust gedrag en ook om economisch efficiënter te rijden heeft het Europees Parlement al sinds 1 november 2012 een bandenlabel verplicht gesteld.
Het bandenlabel maakt vergelijking van banden mogelijk met als doel om het gebruik van veiligere, zuinigere en stillere banden te stimuleren.

Op 1 mei 2021 gaat nieuwe Europese regelgeving met een vernieuwd bandenlabel in. Het doel hiervan is vooral om de zichtbaarheid van het bandenlabel te verbeteren en om meer informatie over de banden te verstrekken. Nieuw is ook dat bandenleveranciers gegevens van nieuwe banden in een Europese productendatabank (EPREL, European Product Registry for Energy Labelling) moeten invoeren voordat ze deze in de handel brengen. Het doel hiervan is om bandengegevens beter toegankelijk te maken.

DE BELANGRIJKSTE WIJZIGINGEN:

  • Brandstofefficiëntie en grip op nat wegdek hadden elk zeven klassen (A-G) en hebben er nu nog maar vijf (A-E). De onderliggende labelwaarden zijn echter niet aangescherpt ten opzichte van het oude label.
  • Toevoeging QR-code met een koppeling naar het openbare deel van de Europese productendatabank EPREL.
  • Banden met een sneeuwvlok en/of ijssymbool krijgen een label waarop dit symbool staat afgebeeld.
  • De labelwaarde van het externe afrolgeluid wordt voortaan aangegeven met een letter A, B of C.
  • Banden voor zware bedrijfsauto's (C3) moeten voortaan ook van een bandenlabel zijn voorzien.

Voor welke banden geldt de Europese regelgeving

De nieuwe regelgeving geldt voor C1 banden (personenauto's), C2 banden (lichte bedrijfsauto's) en C3 banden (zware bedrijfsauto's). Nieuw is dat de regelgeving op termijn mogelijk ook gaat gelden voor vernieuwde banden, gebruikte banden voorzien van een nieuw loopvlak. Hiervoor is momenteel nog geen geschikte testmethode beschikbaar. De Europese Commissie laat deze ontwikkelen en zodra deze gereed is, zal dit worden gepubliceerd met de datum waarop het bandenlabel en daarmee samenhangende zaken ook voor vernieuwde banden verplicht wordt.

Uitgezonderd van de labelverplichting zijn:

  • Professional-Off-Road-banden (POR-banden).
  • Banden voor competitiedoeleinden.
  • Banden met spikes.
  • Reservebanden met een T-markering.
  • Banden die ontworpen zijn voor voertuigen die vóór 1 oktober 1990 zijn geregistreerd.
  • Banden met een maximaal toelaatbare snelheid van 80 km/uur.
  • Banden met een hieldiameter kleiner dan 254 mm (10 inch) of groter dan 635 mm (25 inch).
  • Tweedehandsbanden, tenzij deze banden vanuit een derde land (niet EU land) zijn ingevoerd.

Klik hier voor alle informatie over het nieuwe bandenlabel

 

Trekhaak- en sleutelconfiguratie

23-04-2021

Door gebruik te maken van originele Ford diagnose-apparatuur met vergelijkbare rechten als een dealer zijn we in staat om volledige ondersteuning te bieden voor onder andere de huidige Focus IV van 2018 en verder.

Ook kunnen we een controle doen voor openstaande software-updates.

Klik hier voor meer informatie over de Remote Diagnostics. 

ASSYST servicesysteem Mercedes-Benz

29-03-2021

Het ASSYST servicesysteem is het in de auto geïntegreerde onderhoudssysteem van Mercedes-Benz. Dit systeem meldt wanneer de auto onderhoud nodig heeft. Voor personenwagens is met de introductie van de Mercedes E-klasse modelserie 211 is het ASSYST systeem vernieuwd. Bij de bedrijfswagens is dit systeem vernieuwd met de komst van de Sprinter modelserie 907,910 (achterwiel aangedreven, voorwiel aangedreven).

Het nieuwe ASSYST systeem meet dynamisch de onderhoudsbehoefte van de auto. Zo kan het zijn dat de servicemelding, weergegeven op het instrumentenpaneel, het ene jaar pas naar 30.000 km verschijnt en het andere jaar al naar 20.000 km. Als de auto zwaarder belast wordt, heeft de auto eerder onderhoud nodig. Dit komt bijvoorbeeld doordat de motorolie en/of transmissie olie hogere temperaturen bereiken waardoor de olie sneller veroudert. Ook het remsysteem kan zwaarder belast zijn waardoor onderhoud eerder noodzakelijk is.

Met de komst van het nieuwe ASSYST systeem kan de technicus zich niet meer volledig beroepen op gestandaardiseerde onderhoudstabellen omdat het onderhoud met dit systeem variabel/dynamisch is. Om het onderhoud toch goed uit te voeren, werkt Mercedes met een servicecode en een werkplaatscode. Door de eerste generatie ASSYST werd de servicecode ook weergegeven. Er zijn in de basis twee servicecodes: A en B.

A: kleine beurt
B: grote beurt

Met de komst van het nieuwe ASSYST systeem is hier de werkplaatscode aan toegevoegd. De werkplaatscode geeft aan wat de specifieke onderhoudsbehoefte van de auto is.

Waar vindt u de werkplaatscode?

De werkplaatscode wordt uitgelezen in het combi-instrument. Door middel van de juiste contactstand, combi-instrument-weergave en toetsencombinatie op het stuurwiel roept u het werkplaatsmenu op. U vindt de werkplaatscode in het werkplaatsmenu van het instrumentenpaneel.

Wanneer de auto service nodig heeft, geeft de auto in het combi-instrument aan wanneer service noodzakelijk is en welke service nodig is, A of B. Door het werkplaatsmenu op te roepen wordt de werkplaatscode uitgelezen. Bijvoorbeeld: de melding Service B over 10 dagen of 1500 km verschijnt. De uitgelezen werkplaatscode is QW0N1.
 

Hoe weet ik wat de werkplaatscode betekent?

In het werkplaatsinformatiesysteem (WIS) van Mercedes-Benz wordt het serviceprogramma MSS (Maintenance Service System) geopend. Het Mercedes WIS is voor onafhankelijke autobedrijven tegen betaling beschikbaar via het B2B Connect-portaal van Mercedes Benz. 

In dit systeem moeten de kilometerstand, de servicecode en de werkplaatscode worden ingevuld. Het MSS berekent vervolgens op basis van de servicecode en de werkplaatscode de onderhoudsbehoefte en genereert een specifieke onderhoudslijst. Voor gebruikers van AutoNiveau Remote Diagnostics is het ook mogelijk om via de AutoNiveau Remote het juiste onderhoudsschema op basis van het VIN, kilometerstand, servicecode en werkplaatscode bij ons op te vragen. Door op basis van de gegenereerde lijst het onderhoud uit te voeren, krijgt de auto het onderhoud dat hij verdient. Na het uitvoeren van het onderhoud kunt u in het werkplaatsmenu de service resetten.

Bekende issues met het resetten

Zoals eerder beschreven is via het werkplaatsmenu in het instrumentenpaneel de servicebehoefte te resetten. Helaas zien we dat na het resetten van het voertuig soms een incorrecte nieuwe interval berekend wordt door het ASSYST systeem. Voor zover wij kunnen inschatten wordt dit issue veroorzaakt door software-issues in de Powertrain Control Unit (PTCU) en wordt dit niet veroorzaakt door de manier van resetten van het onderhoud.

Om de service-indicatie te herstellen moet het ASSYST systeem opnieuw geïnitialiseerd worden met de originele Mercedes-tester, Xentry. Tijdens deze herinitialisatie worden alle benodigde onderhoudsparameters opnieuw ingevuld en vervolgens de juiste service-intervallen opnieuw berekend door de PTCU.

Voor de gebruikers van AutoNiveau Remote Diagnostics kunnen wij op afstand de benodigde herinitialisatie uitvoeren zodat het voertuig met een juiste service-indicatie aan de klant afgeleverd kan worden.

Universeel zal moeten opschalen

24-03-2021

Het onderzoeksbureau ICDP stelt in een recente analyse dat het onafhankelijke kanaal zich te afwachtend opstelt als het gaat om de veranderende aftermarket. Het grootste risico voor met name de universele werkplaats: kennisachterstand.

Geleidelijke veranderingen verstoren bestaande evenwichten niet, zeker niet op korte termijn. Evolutie in plaats van revolutie. Tot op heden zitten universele autobedrijven structureel in zo’n modus. Ze passen zich geleidelijk aan nieuwe technologie, nieuwe consumenten en nieuwe concurrenten aan. Wat vandaag complex is, hebben ze over twee jaar onder de knie en dus maken ze zich niet zo druk om trends. Zo blijft het evenwicht tussen het merkkanaal en de onafhankelijke marktspelers in evenwicht. 

Vuistslag

Volgens de analisten van ICDP zou er in die balans de komende twee jaar wel eens een flinke verandering op kunnen treden. Nog steeds is er geen sprake van revolutie, meer van een tijdelijke versnelling van de evolutie. Wel zal het onafhankelijke kanaal een paar grote stappen moeten zetten om de aansluiting te behouden bij de veranderende aftermarket. Volgens ICDP zijn er vier trends die nu eens niet in elkaars verlengde liggen, maar min of meer tegelijkertijd hun invloed op de autobranche hebben: de voortschrijdende technologie, de hoeveelheden voertuig- en klantendata, digitalisering in het algemeen en de competitieve druk op het veranderende speelveld. Gezamenlijk zullen ze een fikse dreun uitdelen aan de verdienmodellen in het onafhankelijke kanaal en de aftersalesstructuur blijvend veranderen. Het universele autobedrijf en zijn leveranciers zullen moeten schakelen, iets wat nu nog onvoldoende gebeurt.

De concurrent is iedereen die beter dan jij in staat is om de mobiliteitseuro’s
uit de portemonnee van de consument te halen.

 

Vier trends

Als we het hebben over de voortschrijdende technologie hebben we het onder meer over complexere elektronische systemen, elektrificatie, ADAS en over the air concepten. Ze vragen allemaal om nieuwe competenties van werkplaatsmedewerkers, vaardigheden die noodzakelijk zijn om straks überhaupt nog aan bepaalde merken te mogen sleutelen. Los van generieke opleiders als Innovam is er een scala aan mogelijkheden om de noodzakelijke kennis op te doen. Niet voor niets zie je in heel Europa dat de grotere onderdelendistributeurs of samenwerkingsverbanden van grossiers inzetten op training en opleiding. Dat gebeurt o.a. binnen Koskamp Opleidingen! 

Dan is er de stroom voertuig- en klantendata. Die komt niet alleen uit de auto, uit de connected car, want daarnaast zit ieder autobedrijf op een berg aan informatie die door klanten en de eigen systemen wordt gegenereerd. WESP maakt hier dankbaar analyses van. Ook het nieuwe softwaresysteem WSMS van Bosch voor Bosch Car Service- en AutoCrew-werkplaatsen is meer dan een volgend DMS- en CRM-systeem. Data kunnen, mits goed geanalyseerd, tot nieuwe inzichten en dus verdienmogelijkheden leiden.

Uitdagingen

Ook digitalisering is een ontwikkeling die al heel lang gaande is en het terrein bestrijkt van de klantreis van de potentiële (werkplaats)klant, tot het maken van een online afspraak. Van de onderdeleninkoop, via het integreren van diagnose- en testgegevens naar de werkplaatsopdracht tot aan de facturatie en het meten van de klanttevredenheid. Het blijven volgen van de klant en zijn of haar auto is hier meestal de grootste uitdaging. Het gaat allemaal om het gebruikmaken van de mogelijkheden en deze kunnen integreren in één ecosysteem, dat je wellicht ook nog kan delen met anderen. 

En vlak de concurrentie in brede zin niet uit. Volgens ICDP kijken universele autobedrijven teveel naar het merkkanaal en de fitters als hun concurrenten. Die traditionele blik is achterhaald. De nieuwe concurrentie is niet meer zo duidelijk te onderscheiden. De concurrent is iedereen die beter dan jij in staat is om een de mobiliteitseuro’s uit de portemonnee van de consument te halen. Tot voorheen was je als autobedrijf een schakel in de keten. Nu ben je onderdeel van een ecosysteem waarbinnen de klant als een regisseur, als de bezoeker van een warenhuis, van links naar rechts aan het shoppen is. In zo’n ecosysteem kunnen merkdealers en universele autobedrijven maar beter leren om samen te werken.

(Bron: Jos Veldhuisen | Aftersalesmagazine) 

Bridgestone Potenza Sport

25-02-2021

Bridgestone heeft in het ultra high performance-segment (UHP) een nieuwe band, de Potenza Sport. Deze band is eerste-montage onder diverse topmodellen van onder meer Lamborghini, Maserati en BMW. Deze band volgt de Potenza S001 op en is onder andere verbeterd op het vlak van levensduur en prestaties op zowel nat als droog wegdek. De band is vanaf heden leverbaar in 96 maten, met een velgdiameter van 17 tot 22 inch.

Vredestein Ultrac

25-02-2021

Vredestein heeft onlangs een geheel nieuwe zomerband geïntroduceerd, de Ultrac. Deze band volgt de Sportrac 5 en Ultrac Satin op en is beschikbaar in maten van 15 tot 18 inch. Volgens Vredestein levert de nieuwe band 15% betere prestaties op nat en droog wegdek ten opzichte van zijn voorganger. Door een 5% betere rolweerstand daalt het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot. Een geoptimaliseerde wangconstructie en profielafstand zorgen voor een zo laag mogelijk geluidsniveau bij elke snelheid.

Koskamp introduceert: De Koskamp Kennis Check

23-02-2021

Om u als automonteur zo goed mogelijk te ondersteunen introduceert Koskamp de Koskamp Kennis Check. De Koskamp Kennis Check is een screening van uw basisniveau op het gebied van het onderhouden van auto's. Doormiddel van de test krijgt u inzichtelijk op welke vlakken u en uw monteurs zich nog kunnen ontwikkelen. Hierdoor helpt Koskamp u om op een zo efficiënt mogelijke manier bijgeschoold te worden. In combinatie met AutoNiveau biedt Koskamp vervolgens namelijk zeer gerichte trainingen aan. Bent u geinteresseerd geworden en wilt u ook uw vaardigheden testen aan de hand van de Koskamp Kennis Check? Klik dan hier!

Binnenkort een nieuwe vestiging in Arnhem!

16-02-2021

De Koskamp vestiging in Arnhem gaat verhuizen! Er wordt momenteel hard gewerkt om de vestiging begin mei operationeel te laten zijn. Hier kunt u een aantal fraaie beelden van de vorderingen bekijken. 

De nieuwe vestiging in Arnhem biedt voor onze klanten een aantal grote voordelen. Zo beschikken we vanaf begin mei over een grotere voorraad en kunnen we onze klanten voorzien van een nóg hogere servicegraad. Ook biedt de nieuwe vestiging in Arnhem de mogelijkheid om zowel technisch als commercieel te trainen. In onze geavanceerde Werkplaats van de Toekomst kunnen monteurs trainen met de meest moderne apparatuur. In ons trainingscentrum kunnen monteurs en medewerkers van het autobedrijf hun commerciële vaardigheden verbeteren. 

Voor meer informatie en de laatste updates, klik hier!

 

Bandenlabel krijgt meer informatie

13-02-2021

Vanaf 1 mei 2021 krijgt het bandenlabel een andere lay-out. Zo worden, onder andere, overbodige prestatieklassen geschrapt en komt er een beter onderscheid tussen zomer- en winterbanden. 

Koskamp Magazine

13-02-2021

Heeft u het Koskamp Magazine al gelezen? Het Koskamp Magazine staat boordevol leuke in interessant items.

Klik hier om het Koskamp Magazine online te lezen

Mobiliteit is wat u én ons beweegt en wat ons verder brengt. Het zit in ons DNA om autobedrijven te helpen. Dat uitgangspunt had onze oprichter Johan Koskamp vijftig jaar geleden al, en die zienswijze hanteren wij nog steeds.
Mobiliteit wordt ons mogelijk gemaakt door een modern en goed onderhouden wagenpark, efficiënt werkende garagebedrijven en een organisatie die hen daarbij professioneel ondersteunt.

Inhoudsopgave

  • Authentiek bedrijf
  • Marktpositie en ambitie
  • Inter-Sprint: de bijzondere band tussen familiebedrijven
  • Koskamp opleidingen
  • Samenwerking en upgrading blijven autobranche typeren
  • De toekomst van dealers en autobedrijven
  • Een MPM Oliespecialist in beeld
  • Branche automaterialen zal nu nog sneller veranderen
  • Apollo Vredestein: samenwerking in beweging
  • Hoe kunt u samen met Koskamp werken aan rendementsverbetering?
  • De mensen van Koskamp in de schijnwerpers
  • EDGe Mobility: specialisten in elektrisch rijden
  • SKF: samenwerking moet 100% goed draaien
  • Commercie in uw bedrijfsvoering
  • Bosch en Koskamp: al meer dan tien jaar een hecht en inspirerend partnership
  • AutoNiveau: samen leren en samen ontwikkelen
  • Aangesloten bij de grootste inkoopcoöperatie in de Benelux: VROOAM
     

Check uw bandenspanning met de nieuwe app!

08-02-2021

Wanneer u de banden van uw auto regelmatig lucht geeft rijdt u veiliger, zuiniger, schoner en stiller. Om u op weg te helpen ontwikkelde Vredestein in samenwerking met het programma Kies de Beste Band de webapplicatie watismijnbandenspanning.nl. 

Via watismijnbandenspanning.nl kunt u gemakkelijk en eenvoudig checken wat voor uw auto de juiste bandenspanning is. Op deze manier kunt u snel en gemakkelijk geld besparen. 

Het enige wat u nog hoeft te doen is het invullen van uw kenteken en de bandenmaat en de app checkt automatisch wat uw geschikte bandenspanning is. 

Trekhaakcodering, sleutels aanleren en pincode verzorgen

26-01-2021

De afgelopen periode is er veel tijd geïnvesteerd in het nieuwe PSA EMP1 platform. Via AutoNiveau Remote Diagnostics is het nu ook mogelijk om ander andere trekhaaksets te coderen, nieuwe sleutels aan te leren en de benodigde security code te verzorgen op dit platform. Het PSA EMP1 platform wordt op dit moment toegepast op de:

  • Citroen C4 III vanaf 2020
  • DS3 Crossback vanaf 2018
  • Peugeot 208 208 II vanaf 2019
  • Peugeot e-208 vanaf 2020
  • Peugeot 2008 II vanaf 2019
  • Peugeot e-2008 vanaf 2019
  • Opel Corsa F vanaf 2019
  • Opel Corsa-e vanaf 2020
  • Opel Mokka vanaf 2020

Uit informatie blijkt dat dit platform ook gebruikt gaat worden voor toekomstige modellen zoals Citroen C3 IV, verwacht in modeljaar 2022. Het is daarbij ook zeer aannemelijk dat nieuwe modellen uit de FIAT-groep ook op dit platform gebouwd gaan worden. Door gebruik te maken van OEM diagnosetoepassingen zijn we in staat zeer snel dit soort nieuwe platformen te ondersteunen. 

Normale dienstverlening ten tijde van lock-down

15-12-2020

  • Wij zijn voor u geopend en de bezorging vindt plaats via het normale schema;
  • U kunt uw bestelde onderdelen afhalen bij onze DIB, wij adviseren u wel een mondkapje te dragen;
  • Wij bezorgen u met dezelfde frequentie zoals u van ons gewend bent en proberen de dienstverlening op het normale niveau te houden, zoals het nu lijkt doen ook onze toeleveranciers dit;
  • Onze medewerkers zullen een mondkapje dragen bij het bezorgen van de onderdelen;
  • Onze vestigingen zijn tot 18.00 uur geopend, m.u.v. Steenwijk (22:00 uur). Ons Klant Contact Centrum is bereikbaar tot 20.00 uur (ma-vr) zoals u van ons gewend bent;
  • Op zaterdag zijn alle vestigingen open tot 13:00 uur in plaats van 17:00 uur. Arnhem, Den Ham en Steenwijk zijn wel tot 17:00 uur geopend. Wij zijn op zaterdag wel telefonisch bereikbaar tot 17:00 uur;
  • Wij adviseren om contante betalingen tot het minimum te beperken.

Mondkapjesplicht: wat betekent dat voor het autobedrijf?

02-12-2020

Vanaf 1 december 2020, geldt een mondkapjesplicht in publieke binnenruimtes. Wat betekent dat voor het autobedrijf? 

Is mijn bedrijf publieke binnenruimte?

Winkels vallen onder de publieke binnenruimtes. Showrooms, shops van een tankstation of verkoopgedeeltes binnen het bedrijf dus ook. Kortom: mondkapjes zijn hier verplicht.

Op kantoor

Als medewerkers een vaste zitplaats hebben is een mondkapje niet verplicht. Kortom: het mondkapje mag af wanneer mensen aan de balie, een bureau of vergadertafel zitten. Bij verplaatsing naar een andere ruimte, of bijvoorbeeld op weg naar het toilet, moet het mondkapje weer op.

In de werkplaats

Als de werkplaats niet toegankelijk is voor klanten geldt deze niet als publieke binnenruimte. De mondkapjesplicht geldt hier dus niet.
Bij bepaalde werkzaamheden is het lastig om voldoende afstand te bewaren. In dat geval kun je bijvoorbeeld folie of schermen plaatsen tussen de bruggen. Moeten medewerkers binnen anderhalve meter van elkaar werken, dan kunnen zij extra persoonlijke beschermende middelen gebruiken zoals mondkapjes en handschoenen.

Niet alles is een mondkapje

De nieuwe, tijdelijke wet stelt ook eisen aan het mondkapje. Dit moet de neus en mond volledig bedekken en het moet ontworpen zijn om de verspreiding van virussen tegen te gaan.
Een spatscherm voor het gezicht bedekt de neus en mond niet volledig, en mag daarom niet worden gebruikt als alternatief voor een mondkapje.
Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld een sjaal of bandana. Mensen die vanwege een beperking of ziekte geen mondkapje kunnen dragen of opzetten, worden uitgezonderd van de verplichting.
De politie en boa’s kunnen mensen vragen zelf aannemelijk te maken dat deze uitzondering voor hen geldt. Schriftelijk bewijs is daarvoor niet nodig.

Geldt drie maanden

De Tijdelijke wet maatregelen COVID-19, waar de mondkapjesplicht onder valt, geldt in eerste instantie tot 1 maart maar kan daarna eventueel verlengd worden. De website van de Rijksoverheid biedt hierover meer informatie.

Hulpmiddelen

Brancheorganisatie Bovag heeft, naast bovenstaande inventarisatie, een aantal hulpmiddelen gemaakt, waaronder posters over het dragen van mondkapjes en checklists voor klantenregistratie. Die kun je hier downloaden.

(Bron: AMT)

Bestel uw beschermingsmiddelen door hier te klikken