Nieuws

Bridgestone Cashback actie

04-04-2022

 

Cashback actie bij Bridgestone zomer- of alle season banden.

 2 Banden4 banden
17"€ 30,- € 60,- 
18" en 19"€ 50,- € 100,- 
20" en hoger€ 60,- € 120,-

 

Belangrijke informatie:

  • Vanaf 5 april tot en met 30 april 2022
  • Is geldig voor uw particuliere klant
  • Zomer- of all-season Bridgestone vanaf 17 inch
  • Uw klant kan zijn cashback aanvragen op www.promotion.bridgestone-emia.com

Nieuw bij Koskamp - Solutions Pro

01-04-2022

Snel en makkelijk diagnose stellen met Solotions Pro

Koskamp heeft in samenwerking met AutoNiveau een nieuwe dienst: Solutions Pro. Dit is een aanvulling op de huidige helpdesk en er zijn ruim achtduizend technische bulletins toegevoegd aan de database waarin u als gebruiker kunt zoeken naar oplossingen voor storingen.  

Dit is mogelijk omdat wij, in samenwerking met AutoNiveau, een unieke internationale samenwerking zijn aangegaan met Elektro Partner uit Denemarken en Danny Versluis, op YouTube beter bekend als ‘DiagnoseDan’. Hierdoor maken we samen met AutoNiveau nu deel uit van een internationaal netwerk van specialisten.  

Het platform van Elektro Partner is mede ontstaan dankzij de input van Danny Versluis. Hij heeft zijn naam hier dan ook aan verbonden. Daarnaast delen ook andere, internationale partijen hier hun kennis en sinds kort AutoNiveau dus ook. Hierdoor groeit de kennis die verzameld wordt met de dag en daar profiteren alle leden van.  

Door gebruik te maken van Solotions Pro bespaart u tijd omdat u gebruik kunt maken van de uitgebreide database. Dit scheelt in de tijd die u met een storing bezig bent en de auto is sneller weer de werkplaats uit.  

De kosten voor een jaarabonnement op Solutions Pro zijn 350,- euro exclusief BTW. U hebt dan 1 licentie, waarmee u met drie mensen tegelijkertijd kunt inloggen. 

Klik hier voor meer informatie en om Solotions Pro aan te vragen! 

Een nog betere binding met uw klanten?

16-03-2022

Een nog betere binding met uw klanten? Kies voor een onderhoudsabonnement via Koskamp!

Klanten nóg beter verbinden aan uw autobedrijf, dit kan met een onderhoudsabonnement! 
Met een onderhoudsabonnement weten klanten vooraf wat ze moeten betalen en heeft u een vaste maandelijkse inkomensstroom en de zekerheid van klantenbinding.

Wij bieden twee soorten onderhoudsabonnnementen aan. Auto Onderhoud Plan en Car Service Plan.

Klik hier voor meer informatie 

Heeft u de Koskamp App al download?

16-03-2022

 

  • Makkelijk online bestellingen plaatsen
  • Artikelen scannen in de webshop
  • Blijf op de hoogte van al het nieuws van Koskamp
  • Persoonlijk berichtencentrum
  • Geeft inzicht in uw Kostech-certificaten
  • Inzicht in alle diensten (productpresentaties) van Koskamp!

Belangrijk!

U dient in te loggen met uw gegevens van de webshop!

Tip - Maak voor u en uw collega’s een eigen login aan op Koskamp.nl. Ga naar Mijn Account en maakt eenvoudig en snel een gebruiker aan bij Gebruikers toevoegen.

Download hier de app voor de iPhone

Download hier de app voor Android

 

Ticketsysteem technische helpdesk

25-02-2022

In november 2021 zijn we overgestapt op een nieuw ticketsysteem voor onze technische helpdesk. Het nieuwe ticketsysteem biedt veel voordelen. Het aanmaken, aanvullen en teruglezen van een ticket is eenvoudiger en overzichtelijker geworden. Ook kan een gebruiker beter aangeven waarmee hij geholpen wil worden, waardoor het ticket sneller bij de juiste medewerker terechtkomt. 

 

Het ticketsysteem is bereikbaar voor de Koskamp Studenten via koskamp.autoniveau.nl. Dit kan door te klikken op de knop ‘Helpdesk’ links bovenin naast het logo na ingelogd te zijn in de leeromgeving. Hier vindt u bijvoorbeeld ook de trainingen, online trainingen en certificaten

Peugeot/Citroën/DS/Opel AdBlue (ureum)-melding in instrumentenpaneel resetten

18-01-2022

Voertuigen van Peugeot/Citroën/DS/Opel met een Euro 6 dieselmotor maken gebruik van een AdBlue-systeem. Wanneer het AdBlue-reservoir in de auto bijna leeg is, zal de auto hiervan een meldingen geven. Na het vullen moet deze melding vanzelf verdwijnen. Echter komt het vaak voor dat na het vullen van de AdBlue, de melding niet vanzelf weg gaat. In dit geval is een reset met een diagnosetester noodzakelijk. Wanneer er geen componenten van het AdBlue-systeem defect zijn, is deze reset uit te voeren in het motorstuurapparaat. AutoNiveau Remote Diagnostics kan hier uiteraard in ondersteunen.

Klik hier voor meer informatie over de AutoNiveau Remote Diagnostics! 

Radarmodule vervangen Renault Zoe

18-01-2022

Via AutoNiveau Remote Diagnostics is het nu ook mogelijk om bij een Renault Zoe de radarmodule te configureren nadat deze is vervangen. Nadat de module geconfigureerd is, moet deze gekalibreerd worden. De kalibratie kan rijdend worden uitgevoerd zonder dat hiervoor ADAS-kalibratieborden nodig zijn.

Klik hier voor meer informatie over de AutoNiveau Remote Diagnostics! 

Ondersteuning Ford Explorer 2020-

11-01-2022

Ford verkoopt de Explorer sinds 2020 ook weer in Nederland, na een groot aantal jaar hier niet leverbaar te zijn geweest. Via AutoNiveau Remote Diagnostics bieden we volledige support voor de Ford Explorer 2020-. Met de originele Ford-diagnosetester is het onder andere mogelijk trekhaakkabelsets te coderen, nieuwe sleutels in te leren en uiteraard nog vele andere werkzaamheden te verrichten.

Klik hier voor meer informatie over de AutoNiveau Remote Diagnostics! 

Trekhaakcodering DS automobile DS9

22-12-2021

Via AutoNiveau Remote Diagnostics is het nu ook mogelijk om een after-market trekhaakset te coderen op de nieuwe DS9. Dit voertuig staat op hetzelfde platform als bijvoorbeeld de Peugeot 508 (2018-).

Naast het coderen van een trekhaak kan AutoNiveau nog veel meer diensten uitvoeren bij dit voertuig. Denk daarbij aan het aanleren van sleutels, coderen van nieuwe modules en het uitvoeren van kalibraties. 

Klik hier voor meer informatie over de AutoNiveau Remote Diagnostics! 

Head up-display (HUD) vervangen Renault Espace V (2015-)

15-12-2021

AutoNiveau kan de head up-display (HUD) coderen nadat deze is vervangen bij een Renault Espace V (2015-). Het display is bij een Renault gemonteerd in het gezichtsveld van de bestuurder boven op het dashboard. Het scherm klapt omhoog zodra de auto gestart wordt.

Klik hier voor meer informatie over de AutoNiveau Remote Diagnostics! 

Radarmodule vervangen Kia Stonic en Niro

15-12-2021

Via AutoNiveau Remote Diagnostics is het nu ook mogelijk om bij een Kia Stonic of Niro de radarmodule te configureren nadat deze is vervangen.

Nadat de module geconfigureerd is, moet deze gekalibreerd worden. Voor de kalibratie zijn ADAS-kalibratieborden nodig in de werkplaats. 

Klik hier voor meer informatie over de AutoNiveau Remote Diagnostics! 

Retrofit Tesla Model S handgreep 3.0

30-11-2021

AutoNiveau kan bij een Tesla Model S een handgreep 3.0 retrofitten. Een veel voorkomend probleem bij een Tesla Model S is dat de handgrepen stukgaan. Tesla heeft een gemodificeerde variant van de handgreep ontwikkeld, deze wordt handgreep 3.0 genoemd. De onderdelen die noodzakelijk zijn voor het monteren van deze gemodificeerde variant zijn te koop bij Tesla.

Nadat deze onderdelen in de auto zijn gemonteerd, moeten er twee handelingen worden uitgevoerd. Ten eerste moet de handgreep worden gekalibreerd en vervolgens moet de software van de auto worden geüpdatet. Het kalibreren van de handgreep kan worden uitgevoerd met Toolbox 2.0, de diagnosetester van Tesla. Hiervoor zal AutoNiveau een koffer opsturen met daarin een laptop met diagnosesoftware. De AutoNiveau diagnosespecialist zal vervolgens de laptop overnemen met TeamViewer om de handgreep te kalibreren. Vervolgens kunnen wij de software van de auto updaten.

Klik hier voor meer informatie over de AutoNiveau Remote Diagnostics! 

Banden informatie

01-11-2021

In de onderstaande PDF vindt u alle informatie over de banden. 

Bekijk hier de PDF

 

Koskamp opent trainingscentrum in Arnhem

16-09-2021

Woensdag 15 september is de eerste training gehouden in het splinternieuwe derde trainingscentrum van de grossiersgroep Koskamp. De nieuwe locatie in Arnhem is tegelijkertijd ook een voorbeeld van hoe de werkplaats van de nabije toekomst eruitziet.

Het trainingscentrum is in wezen een echte werkplaats waar de cursisten hun praktische trainingen met de modernste werkplaats- en diagnoseapparatuur uitvoeren. Zo is deze werkplaats ingericht met een  geavanceerde uitlijnbrug met ADAS-kalibratie, een APK-teststraat, diagnoseapparatuur inclusief deeltjesteller, een bandenprofielscansysteem en een high-tech koplampafstelapparaat. Ook is er gedacht aan het werken aan hybride en elektrische voertuigen, en is er een hefbrug speciaal geschikt voor het (de)monteren van batterijen van EV’s.

AutoNiveau

De grossiersgroep Koskamp werkt bij haar trainings- en opleidingsprogramma nauw samen met AutoNiveau, onderdeel van Innovam. De eerste training die werd gegeven had als onderwerp veilig werken aan EV-voertuigen. Menno Verhorst, directeur AutoNiveau: “Wij zijn ontzettend blij dat we in de nieuwe Koskamp-trainingslocatie trainingen kunnen bieden aan de studenten. Het is een buitengewoon moderne omgeving, waarin je je oprecht waant in de werkplaats van de toekomst. Dit sluit precies aan op ons altijd vernieuwende trainingsaanbod, dat hier nu meer dan goed tot zijn recht komt. We zijn Koskamp dankbaar dat deze investeringen zijn gedaan en benadrukken onze samenwerking ook bij de totstandkoming van deze trainingslocatie.”

Bedrijfsvoering

Naast technische opleidingen biedt het trainingscentrum tevens de mogelijkheid voor commerciële trainingen en cursussen die de bedrijfsvoering verbeteren. Denk daarbij aan een receptionistentraining. Verder geeft Koskamp – al dan niet in samenwerking met onderdelenfabrikanten – technische workshops en wordt het kennistraject Kostech aangeboden vanuit Arnhem. Directeur Bram Teun Koskamp: “De afgelopen jaren zien we hierin een sterke ontwikkelingen en groeit de vraag vanuit de markt. Bovenal doen we dit om onze relatie met de klant, het autobedrijf, te versterken.”

Bron: Aftersales Magazine

 

ADAS-kalibratie

19-07-2021

In de afgelopen periode heeft AutoNiveau tijd geïnvesteerd in het kalibreren van ADAS-systemen bij Alfa Romeo. Via AutoNiveau Remote Diagnostics is het nu mogelijk om een radarkalibratie uit te voeren bij de Alfa Romeo Giulia. Voor deze kalibratie is het noodzakelijk dat er geschikte ADAS-kalibratieborden aanwezig zijn in de werkplaats.

Klik hier voor meer informatie over de AutoNiveau Remote Diagnostics! 

Trekhaakconfiguratie Volkswagen ID.3 en ID.4

19-07-2021

Via AutoNiveau Remote Diagnostics is het nu ook mogelijk om een after-market trekhaakset te coderen bij auto’s op het nieuwe MEB-platform van de Volkswagen Groep. Dit is door ons uitgevoerd bij een Volkswagen ID.3 en ID.4 en we breiden dit uit naar andere voertuigen op dit platform.

SFD-beveiliging
Dit nieuwe platform van de Volkswagen Groep is net zoals het MQB-Evo-platform (van onder andere de GOLF 8) uitgerust met zogenaamde SFD-beveiliging. Deze beveiliging zorgt ervoor dat het coderen van sommige modules niet zomaar mogelijk is. Om het coderen wel mogelijk te maken moeten deze modules één voor één vrij geschakeld worden middels de fabriekssystemen van VAG.

Klik hier voor meer informatie over de AutoNiveau Remote Diagnostics! 

Volkswagen Groep ABS/ESP-probleem na vervangen instrumentenpaneel

05-07-2021

Veel auto’s van de Volkswagen Groep hebben last van het probleem dat de codering van de ABS/ESP-module verloren gaat wanneer het instrumentenpaneel van de auto wordt vervangen. Helaas kan het erg lastig zijn om vervolgens de codering weer goed te krijgen. Zowel met de originele diagnosetester, als met after-market diagnose-apparatuur ervaren wij dit probleem.

Advies 
Ons advies is om voordat het instrumentpaneel wordt vervangen de AutoNiveau Remote Diagnostics aan te sluiten. De codering van de ABS/ESP-module wordt dan uitgelezen voordat het instrumentenpaneel wordt vervangen. Vervolgens kan nadat het instrumentenpaneel is vervangen en aangeleerd, de eerder uitgelezen codering van de ABS/ESP-module worden geschreven. Op deze manier is te voorkomen dat er veel extra tijd gaat zitten in het juist coderen van de ABS/ESP-module.

Klik hier voor meer informatie over de AutoNiveau Remote Diagnostics! 

Meten is zeker weten!

22-06-2021

Banden- en wielenservice hoeft niet beperkt te blijven tot (de)monteren, balanceren en uitlijnen. Om zijn klanten nog beter van advies te kunnen voorzien investeerde Robert Jan Schellen voor zijn werkplaats onlangs in een elektronische profieldieptemeter. Om het onderstelspecialisme te vervolmaken liet hij er ook nog een schokdempertestbank in zetten.

In een paar minuten is het gebeurd: profielmeting, schokdempertest en remmentest. Robert Jan van Schellen: “Met 5 tot 10 kilometer rijd je over de scanner. Die print automatisch een rapport uit op de printer in de receptieruimte. Daarna zet je de auto op de schokdempertestbank en daarna op de remmentestbank. Normaal gesproken combineer je een schokdempertestbank met een rollenbank, maar wij hadden al een platenbank liggen. Een rollenbank installeren zou een nog grotere operatie hebben betekend, want voor de schokdempertestbank en de profieldieptemeter moesten we al in de vloer zijn. Daar lag ook al vloerverwarming in, waar we al een stuk tussenuit hebben moeten halen. Er is nog één ander bedrijf in Nederland die ook die combinatie heeft van platenbank en schokdempertestbank, dus we wisten dat het kon.”

Als de auto naar binnen wordt gereden scant een camera in de profieldieptemeter ook het kenteken, zodat dit direct op het formulier van de bandenscan terechtkomt. “Die geeft behalve de profieldiepte ook een overzicht van de bandenslijtage en de uitlijning. De rapportage van de schokdempertestbank komt er ook automatisch uit. Beide rapporten laat ik altijd aan de klant zien. Wat schokdempers betreft is er geen wettelijke verplichting om ze te vervangen, al zijn ze nog zo slecht. Als je dan een advies tot vervanging geeft, moet je dat kunnen uitleggen. Daar helpt zo’n rapportage natuurlijk enorm bij. Het merendeel kiest er dan toch voor om ze te vervangen.”

“Wat banden betreft is 1,6 millimeter profiel nog toegestaan, al geven wij bij 3 millimeter het advies om ze te vervangen. We kijken dan wel naar het gebruik en wanneer de volgende apk is om te zien of dat verstandig is. Iemand die maar een paar duizend kilometer per jaar rijdt, kan met 2,4 millimeter nog best even door. Ik waarschuw dan wel dat ze op een natte snelweg rustig aan moeten doen.”

Bandenwissel:

Van Schellen Auto’s heeft Landsail als voorkeursmerk, het merk dat het traditioneel goed doet in bandentests en het de A-merken behoorlijk lastig maakt. “Het is gewoon een heel goede band. We hebben hem zelf ook onder de leenauto’s en de eigen auto’s en de rij-eigenschappen zijn gewoon prima. De prijs-kwaliteitverhouding is ook uitstekend, dus die verkopen we de klanten graag. Uiteindelijk is het de keus van de klant. Als die een bepaald A-merk wil, krijgt hij dat A-merk. Over het algemeen merk ik weinig van merkenbewustzijn bij klanten. Het maakt ze niet zoveel uit welk merk eronder zit. Als wij het advies geven Landsails te monteren, vinden ze dat vaak prima. Vijf tot tien jaar geleden waren mensen veel meer gefocust op A-merken. We merken de laatste jaren wel een toegenomen vraag naar vierseizoenenbanden, al moet ik zeggen dat we in februari, toen het dreigde te gaan sneeuwen, toch ineens heel veel aanvragen kregen van klanten die toch wel graag winterbanden wilden. We slaan ze ook wel op, maar het worden er wel steeds minder. Er gaan ook zomaar vijf jaren voorbij dat we nauwelijks een sneeuwvlok zien. Klanten passen daar toch hun bandenkeuze op aan. Ik adviseer klanten die weinig rijden ook vaak vierseizoenenbanden. Berijders die echt 40.000 kilometer of meer per jaar rijden, adviseer ik toch om aparte zomer- en winterbanden te nemen.”

Wat het nieuwe bandenlabel betreft merkt Robert Jan van Schellen wel dat steeds meer klanten vragen hebben over het aantal decibels dat een band produceert. “Auto’s worden ook steeds stiller, elektrisch auto’s helemaal, dus dat is echt wel een onderwerp geworden. Eerder waren mensen daar helemaal niet mee bezig. Voor Tesla bijvoorbeeld is er eigenlijk maar één soort band echt geschikt, die Michelin met een schuimlaag erin, waardoor hij nog stiller is. Zeker voor de Model X raad ik dat klanten altijd aan. Ze mogen best een andere band kiezen, maar ik waarschuw ze er dan wel voor dat dat een veel hoger afrolgeluid geeft.”

Schokdempers:
Profielmeting en schokdempertest levert Van Schellen Auto’s bij elke grote beurt en apk, zonder extra kosten. “Schokdempertest en profieldieptemeting helpen ons enorm. In een paar minuten weet je precies hoe de banden erbij staan. Doordat je de frequentie van de trillingen kunt aanpassen, kun je er heel goed rammeltjes mee opsporen, bijvoorbeeld in de veerpoten. Waar je de schokdempertestbank hoofdzakelijk voor gebruikt, is natuurlijk het testen van de schokdempers. Defecten in schokdempers zijn vaak niet zichtbaar. Als je geen lekkage ziet, ga je zonder test niet zomaar vervangen. Met een testbank weet je precies hoe goed een schokdemper nog presteert en kun je aantonen wanneer het nodig is om ze te vervangen. Je gaat ook veel meer op het onderstel letten. Bij bladveren bijvoorbeeld heb je een heel hoge onafgeveerde massa. Die geeft daardoor een lagere waarde aan op de schokdempertest. Je gaat echt op de constructie van een auto letten en leert daardoor veel meer over het onderstel. Dat is een mooie bijkomstigheid.”

Hoe goed de schokdempers oneffenheden in de weg opvangen, wordt opgegeven in percentages. “Er gaat altijd iets verloren, dus 60 tot 80 procent is zo’n beetje de hoogste score. Bij run flat-banden geeft het apparaat bovendien lagere waarden aan. 30 tot 40 procent is nog oké. Komt de test in de buurt van de 20 procent, dan adviseren wij altijd om de schokdempers te vervangen. Het voorkomt pech onderweg en het is veiliger. Vaak rijdt een auto daarna ook veel beter. We hebben een klant met een Polo uit 2011 gehad en 120.000 op de teller die vond dat de vering wat slapjes was. Inderdaad bleken de schokdempers voor én achter niet goed meer. Die hebben we vervangen en daarna was het voor die mensen een compleet andere auto. Hij voelde weer aan als nieuw.”

Van Schellen Auto’s heeft de schokdempertestbank nu een halfjaar in gebruik. Zo lang heeft het ook wel geduurd voordat de monteurs de apparatuur onder de knie hadden. “Je moet er echt wel even mee leren werken. Nu is alles goed ingesteld en kan iedereen er ook mee uit de voeten. Eigenlijk weet je al genoeg als links en rechts verschillende waarden worden opgegeven.”

Amerikaans:

Oom Luuch van Schellen importeert samen met het naastgelegen Rookie Classics klassieke auto’s uit de Verenigde Staten, auto’s die, wanneer ze helemaal opgeknapt zijn, meestal opnieuw de grens over gaan, maar dan naar het oosten. “In Duitsland zijn daar echt nog genoeg liefhebbers voor. Voor de werkplaatsomzet hoeven we het niet te doen. De meesten rijden er ook maar weinig mee. We hebben wel relatief veel Amerikaanse auto’s in onderhoud, maar dat zijn dan de wat nieuwere pick-ups. De Ford F150 bijvoorbeeld krijgen we geregeld binnen. Veel mensen associëren ons toch met die Amerikaanse klassiekers. Ze kopen ze ook vaak als investering. Die auto’s stijgen de laatste jaren steeds meer in waarde. Als het dan ook nog je hobby is, is het echt een heel goede investering.”

Ook uit Amerika kwam een vloot volledig elektrische Fiats 500, waarmee Van Schellen Auto’s zich profileert, want net als de investering in profieldieptemeter en schokdempertestbank wijst ook de slogan ‘Specialist in elektrisch rijden’ op de zijkant van de servicebus naar de toekomst van automobiliteit. “We willen daarin ook echt vooroplopen.” 

Bron: Aftersales Magazine

Arex deeltjesteller: snel, hoog bedieningsgemak en duurzaamheid. Binnen 30 seconden uw meting gereed.

28-05-2021

Arex deeltjesteller: snel, hoog bedieningsgemak en duurzaamheid. Binnen 30 seconden uw meting gereed.

  • Eenvoud staat voorop (groen is goed, rood is afkeur).
  • Volledig stand-alone met touchscreen toetsenbord voor (verplichte) kentekeninvoer.
  • 3,5m lange slang dus alle uitlaten (inclusief truck en bestelwagens) eenvoudig bereikbaar.
  • Hoogwaardige meettechniek maakt een kwetsbare en dure, verwarmde, opnameslang overbodig.
  • Snelle opstarttijd, geen onnodige opwarmtijd opnameslang en direct meten mogelijk vanuit stand-by.
  • Hardware-matig voorbereid op benzine voertuigen.
  • Nieuw: nu met verrijdbare onderwagen verkrijgbaar.

Arex: marktleider in APK-meetmiddelen

Nog in 2021 leverbaar, bestel op tijd!

!! Redenen om nu al te investeren !!

Adviseer uw klant al tijdig over de staat van het roetfilter (in 2022 is het een APK goed/afkeurpunt).

Wat kunt u er vandaag mee?

AREX zal na de zomer, zodra het Nederlands Meetinstituut de typegoedkeuring heeft afgegeven, beginnen met de uitlevering van de eerste PNC 500-exemplaren. De reden dat het na de zomer al wordt afgegeven is dat autobedrijven de klanten proactief kunt adviseren op de apk-regels. De meeste autobedrijven hebben een vaste klantenkring, dus vertel uw klant: ‘het is nu nog geen afkeurpunt, maar volgend jaar wel. Zullen we repareren of vervangen of wil je de auto inruilen?’

Zeker op de bedrijfswagenmarkt is het zinvol om klanten ruim van te voren te benaderen. Vergeet niet dat het reinigen en vervangen van roetfilters ook gewoon werk oplevert. U kunt de deeltjesteller ook inzetten bij de occasions of inruil. Het is handig om te weten of het fijnstoffilter goed werkt.

Klik hier voor meer informatie 

Het vernieuwde bandenlabel

30-04-2021

Voor meer veiligheid in het verkeer, meer milieubewust gedrag en ook om economisch efficiënter te rijden heeft het Europees Parlement al sinds 1 november 2012 een bandenlabel verplicht gesteld.
Het bandenlabel maakt vergelijking van banden mogelijk met als doel om het gebruik van veiligere, zuinigere en stillere banden te stimuleren.

Op 1 mei 2021 gaat nieuwe Europese regelgeving met een vernieuwd bandenlabel in. Het doel hiervan is vooral om de zichtbaarheid van het bandenlabel te verbeteren en om meer informatie over de banden te verstrekken. Nieuw is ook dat bandenleveranciers gegevens van nieuwe banden in een Europese productendatabank (EPREL, European Product Registry for Energy Labelling) moeten invoeren voordat ze deze in de handel brengen. Het doel hiervan is om bandengegevens beter toegankelijk te maken.

DE BELANGRIJKSTE WIJZIGINGEN:

  • Brandstofefficiëntie en grip op nat wegdek hadden elk zeven klassen (A-G) en hebben er nu nog maar vijf (A-E). De onderliggende labelwaarden zijn echter niet aangescherpt ten opzichte van het oude label.
  • Toevoeging QR-code met een koppeling naar het openbare deel van de Europese productendatabank EPREL.
  • Banden met een sneeuwvlok en/of ijssymbool krijgen een label waarop dit symbool staat afgebeeld.
  • De labelwaarde van het externe afrolgeluid wordt voortaan aangegeven met een letter A, B of C.
  • Banden voor zware bedrijfsauto's (C3) moeten voortaan ook van een bandenlabel zijn voorzien.

Voor welke banden geldt de Europese regelgeving

De nieuwe regelgeving geldt voor C1 banden (personenauto's), C2 banden (lichte bedrijfsauto's) en C3 banden (zware bedrijfsauto's). Nieuw is dat de regelgeving op termijn mogelijk ook gaat gelden voor vernieuwde banden, gebruikte banden voorzien van een nieuw loopvlak. Hiervoor is momenteel nog geen geschikte testmethode beschikbaar. De Europese Commissie laat deze ontwikkelen en zodra deze gereed is, zal dit worden gepubliceerd met de datum waarop het bandenlabel en daarmee samenhangende zaken ook voor vernieuwde banden verplicht wordt.

Uitgezonderd van de labelverplichting zijn:

  • Professional-Off-Road-banden (POR-banden).
  • Banden voor competitiedoeleinden.
  • Banden met spikes.
  • Reservebanden met een T-markering.
  • Banden die ontworpen zijn voor voertuigen die vóór 1 oktober 1990 zijn geregistreerd.
  • Banden met een maximaal toelaatbare snelheid van 80 km/uur.
  • Banden met een hieldiameter kleiner dan 254 mm (10 inch) of groter dan 635 mm (25 inch).
  • Tweedehandsbanden, tenzij deze banden vanuit een derde land (niet EU land) zijn ingevoerd.

Klik hier voor alle informatie over het nieuwe bandenlabel