Nieuws

Tourrit 2020 afgelast

28-04-2020

In verband met het coronavirus kan de 18e editie van de Koskamp Tourrit op zaterdag 13 juni niet doorgaan. 

Wij hopen u volgend jaar weer te verwelkomen!

Corona support

10-04-2020

Wij helpen u graag om samen door deze moeilijke tijd te komen! Voor autobedrijven hebben wij een aantal zaken opgesomd om u zo goed mogelijk te helpen!  Het is in deze onzekere tijd van essentieel belang dat u goed communiceert naar uw klanten met de maatregelen die u neemt tegen het coronavirus en het feit dat u geopend bent.

Heeft u vragen of advies nodig? Neem contact op met uw accountmanager! 

Klik hier voor alle marketing tips 

Klik hier voor informatie hoe u kunt blijven ondernemen

Behr overgenomen door Mahle

26-02-2020

Onderdelenfabrikant Mahle heeft per 1 januari de artikelgroep Behr overgenomen van Hella.

De artikelgroep Behr bestaat uit koelingsdelen, aircodelen en toebehoren en werd voorheen onder het label Hella Behr geleverd. Vanaf heden is dit gewijzigd naar Mahle Behr. De artikelen zelf wijzigen niet, ze hebben echter wel een ander artikelnummer gekregen. U kunt de komende tijd artikelen ontvangen waar zowel het Hella Behr-artikelnummer als het Mahle Behr-artikelnummer op staat. Voor eventuele garantieaanvragen heeft deze wijziging geen gevolgen.

MKB!dee - Werken vanuit Talent

26-02-2020

TROTS!

Hoe pakt u als ondernemer de bijscholing en omscholing van uw personeel aan? De overheid daagt met de regeling MKB!dee alle ondernemers uit om slimme oplossingen te bedenken voor het tekort aan personeel en leven lang ontwikkelen. Wij zijn super trots dat ons idee "Werken vanuit Talent" in de top 10 is geëindigd als beste, innovatieve idee voor leven lang ontwikkelen!

DE BEDENKERS

  • Bertil Jansen Den Ham
  • Van der Horst Autogroep Friesland
  • Harrie Arendsen Hengelo
  • Koskamp B.V.

HET !DEE

Door technologische ontwikkelingen zoals de hybride en elektrische auto is er - naast het nu al bestaande tekort aan technisch geschoolde automonteurs - in de branche ook een grote vraag naar monteurs met andere skills, zoals op het gebied van diagnose en ICT kennis. Werken vanuit talent maakt de automotive branche klaar voor de toekomst. Vanuit het gedachtegoed van strategische personeelsplanning ontwikkelen en testen we een talentenscan. Ook roepen we de functie van Human Centered Process Coordinator in het leven. Middels een prestatiebord worden de resultaten voor iedereen inzichtelijk. We voeren dit project in pilotvorm uit bij drie mkb-ondernemers . De pilot duurt 1 jaar, sluit aan op de praktische behoefte van de branche en is resultaatgericht.

Bovag Jaarcongres 2019 - "U zult echt moeten investeren in training en opleiding"!

26-02-2020

Woensdag 9 oktober 2019 was het jaarcongres van Bovag Onafhankelijke Autobedrijven. Tijdens dit congres heeft voorzitter Gerard ten Buuren een aantal belangrijke zaken aangehaald.

Trainingen en opleidingen!

"Ik heb een hekel aan het woord moeten, maar u zult echt moeten investeren in training en opleiding. Dat is actueler dan ooit. En meer dan ooit wordt het directe contact met uw klant steeds belangrijker om hem binnen uw bedrijf te houden. Een actief social media beleid is daarbij niet meer weg te denken. En dat is echt niet zo ingewikkeld. Het hoort erbij."

Wat kunt u zelf doen?


Koskamp helpt u met een Technische Opleiding, een Commerciële Opleiding of een Opleiding Bedrijfsvoering.

Klik hier voor meer informatie over de Koskamp Opleidingen

Pass-Thru:

"Natuurlijk, er zijn grote uitdagingen. Bijvoorbeeld de invloed van de autofabrikanten via telematica op de berijder van de auto en de beschikbaarheid van en toegang tot technische voertuiginformatie. Het belang van een goede lobby in Den Haag, maar zeker ook in Brussel is duidelijk."

Wat kunt u zelf doen?


Zorg dat u zelf toegang krijgt tot de originele fabrikantendata. Pass-thru is de toegang tot technische fabrikantendata.

Wij helpen u graag met Pass-Thru! Wij komen graag bij u langs om de mogelijkheden te bespreken.

Klik hier voor meer informatie over Pass-Thru!

Samenwerken!

"U kunt niet alles alleen, de groei van het aantal leden dat zich heeft aangesloten bij een garageconcept is dan ook logisch."

Wat kunt u zelf doen?


Koskamp kan u helpen met een passend advies om te kijken of een garageconcept bij uw bedrijf past.

E10 Brandstof

26-02-2020

Wat is E10?

E10 is een variant van de aloude Euro95 waar echter tot 10% ethanol aan toe is gevoegd. De reguliere Euro95 bevatte maximaal 5% ethanol. Tankstations met meer dan 2 pompen zijn vanaf 1 oktober 2019 verplicht E10 aan te bieden.

Reden hiervoor is dat (bio-)ethanol milieuvriendelijker is dan benzine. De CO2-uitstoot bij het verbranden van E10 ligt tot 2% lager dan die van E5/Euro95.

Is mijn auto geschikt?

Ongeveer 90% van de auto's kan probleemloos op E10 rijden. Bij voertuigen met een eerste registratie na 12 oktober 2018 is er met een sticker in de buurt van de vulopening aangegeven of het voertuig geschikt is voor E10. Voor oudere voertuigen kan op onder andere https://www.e10check.nl/ opgezocht worden of het geschikt is voor E10.

Mocht er E10 getankt zijn in een auto die hier niet geschikt voor is zullen de gevolgen in eerste instantie niet zo groot zijn. Mocht slechts een deel van de brandstoftank E10 bevatten volstaat het om de auto af te vullen met E5 (Euro95/Euro98). Raadpleeg bij twijfel de gebruikershandleiding of informatie van de fabrikant.

Nadelen van E10

Ook al is een voertuig geschikt voor E10, de brandstof kent wel een nadeel ten opzichte van E5/Euro95. Onder bepaalde omstandigheden kan E10 corrosief werken op aluminium. Ook kunnen bepaalde pakkingsmaterialen en slangen in het brandstofsysteem week worden. Er zijn echter tot op heden geen gevallen bekend van motor(schade) door het tanken van E10 in een auto die er geschikt voor zou moeten zijn.

Om het risico op corrosie zo klein mogelijk te maken zijn er diverse additieven beschikbaar. Deze zijn echter alleen te gebruiken indien het voertuig geschikt is voor E10. Mocht het voertuig niet geschikt zijn voor E10 kunnen deze additieven de schadelijke gevolgen niet volledig wegnemen.

Bekijk de additieven in onze webshop. 

Krapte in de mobiliteitsmarkt: Koskamp helpt met een uniek leertraject!

26-02-2020

Familiebedrijf Koskamp is niet alleen een leverancier, maar ook de dienstverlener en opleider voor de Automotive. De behoefte aan nieuwe talenten in de Automotive wordt steeds groter. Er is een tekort aan technisch personeel. Daarom komt Koskamp met de Koskamp Academy.

Familiebedrijf Koskamp is niet alleen een leverancier, maar ook de dienstverlener en opleider voor de Automotive. De behoefte aan nieuwe talenten in de Automotive wordt steeds groter. Er is een tekort aan technisch personeel. Daarom komt Koskamp met Koskamp Academy.

Een onderdeel van Koskamp Academy is het opleidingstraject tot assistent automonteur. Dit is een uniek opleidingstraject van vier maanden, waarbij talenten worden (om)geschoold tot assistent automonteur met baanintentie. Wij spelen met dit opleidingstraject in op de behoefte van onze klanten en bieden tegelijkertijd talenten, die staan te popelen, de kans om aan de slag te gaan.

Koskamp streeft naar maximale ontwikkeling en plezier tijdens het traject. Na het behalen van het certificaat, gaan wij met elke kandidaat een maatwerktraject inzetten. Koskamp gaat dit opleidingstraject een aantal keren per jaar organiseren in samenwerking met AutoNiveau, Innovam, OOMT, het UWV en gemeenten.

Op dit moment hebben zich al veel gemotiveerde, technische talenten aangemeld. 'Wij zijn er ontzettend trots op dat wij binnenkort onze eerste groep talenten kunnen opleiden'.

Heeft u ook interesse in een talent, die graag opgeleid wil worden binnen uw bedrijf? Of wilt u graag aan de slag bij een van onze waardevolle klanten? Neem dan contact op met po@koskamp.nl.

Koskamp bestond in september een halve eeuw

26-02-2020

Vestiging Steenwijk belangrijk voor Koskamp Automaterialen

- Door George Huisman

Steenwijk - Liesbeth Koskamp vormt samen met haar vader Johan en neef Bram Teun de hoofddirectie van Koskamp Automaterialen, dat in september precies vijftig jaar bestaat. Koskamp, met twaalf vestigingen in Noordoost-Nederland, waaronder Steenwijk, is een familiebedrijf in de ware zin van het woord. Vader Johan, 72 jaar inmiddels, startte het bedrijf bescheiden in september 1969. Vanuit een oud schuurtje in zijn woonplaats Den Ham verkocht hij zijn eerste auto-onderdelen: uitlaten, filters, accu's, Valvoline olie, banden en gereedschappen. Deze werden bezorgd door moeder Herma.

Die verkoopschuur (met een hele rij garageboxen die als magazijn dienden) werden in 1975 verruild voor het gebouw van de plaatselijke gereformeerde school. 'Alle tussenmuren werden eruit gehaald, de ruimte werd vol met stellingen gezet en Koskamp had zijn eerste magazijn', vertelt Liesbeth. 'Vader was niet zo van school, hij bleek een man van praktijk. Hij werd na school straten- en fietsenmaker, totdat hij in het magazijn van een Opelgarage kwam te werken. Daar kwam hij op het idee: Heel veel garages haalden destijds hun onderdelen rechtstreeks bij de importeur.

De toen 21-jarige Johan begon vanuit een oud schuurtje zelf auto-onderdelen te verkopen. Het bleek een gouden greep. Binnen een klein aantal jaren was zijn verkoopruimte vijf keer zo groot.

Hayo Apotheker
In 1986 werd de tweede vestiging geopend, in Kampen, in de jaren negentig werd in Friesland de grossierderij in automaterialen van de familie Bosma overgenomen -er waren geen bedrijfsopvolgers. Neeft Bram Teun ontfermde zich erover, vanuit Leeuwarden, waar op dat moment Hayo Apotheker burgemeester was.
'Die heeft ons daar fantastisch geholpen', herinnert Liesbeth zich. Toen Apotheker naar Steenwijk verkaste, was hij Koskamp niet vergeten. 'Hij wees ons op Steenwijk en het bleek een schot in de roos. Steenwijk ligt zo mooi centraal tussen Den Ham en Leeuwarden in. Steenwijk is ondertussen onze grootste vestiging. In Den Ham zit weliswaar ons hoofdkantoor met klantencontactcentrum en magazijn, maar in Steenwijk leveren al onze leveranciers hun goederen af. Als die hier gelost hebben, gaan wij het zelf onderverdelen in onze magazijnen ergens in Nederland. Het is een goed geoliede machine', vertelt Liesbeth Koskamp. 'Vanuit de Steenwijker vestiging rijden we iedere dag zestien routes uit, en dat dan zes of acht keer per dag! Steenwijk is in de loop van de tijd onze drukste en grootste vestiging geworden.

Dit is een 24 uursbedrijf. Garagehouders kunnen zelf ook onderdelen afhalen, als ze niet kunnen wachten op de volgende route. Wij hebben net als de McDonalds een afhaalluik, een drive-in-balie. Alles draait om snelheid om onze klanten zo snel mogelijk van dienst te zijn. In Steenwijk is ook een backup, onder andere van de televerkoop, dus als er iets in Den Ham gebeurt, kunnen we binnen een half uur in Steenwijk operationeel zijn'. Op dit moment telt Koskamp twaalf vestigingen. Naast Den Ham en Steenwijk zijn dat Kampen, Leeuwarden, Groningen, Assen, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lelystad, Emmen en Bilthoven. Het bedrijf bezit 180 bezorgauto's en heeft 380 mensen fulltime in dienst, met oproepkrachten erbij ligt dat aantal om en nabij de vierhonderd. In Steenwijk werken 35 mensen, plus tien op oproepbasis.

Vader Johan
Vader Johan is nog steeds bij het bedrijf betrokken. 'Hij is heel druk bezig met de missie en de visie van Koskamp: wat willen we overdragen naar onze medewerkers, waar gaan we naar toe. Hij volgt in alle vakbladen alle ontwikkelingen van de automarkt. Hoe gaat het straks met de elektrische auto's? Erg spannend, wordt dat dan de toekomst?'

Liesbeth Koskamp besluit: 'Wij zijn altijd een laagdrempelig bedrijf geweest, hier lopen geen mannen in driedelige pakken door grote kantoren met marmeren vloeren. We hebben ook een aantal mensen in dienst met een afstand tot de arbeidsmarkt. Wij zetten ze op hun plek, waardoor ze heel waardevol zijn. Ze zijn allemaal hardstikke loyaal, allemaal hardstikke blij met een echte baan. Wij halen uit de mensen wat ze kunnen en daar maken wij ons heel hard voor. Dat is geboren vanuit de visie van waaruit wij altijd hebben gewerkt. Met elkaar moet je het doen. De een is gezegend met heel veel talent, een ander wat minder, weer een ander heeft andere talenten. Maar met elkaar moet je het toch doen'.

Bert Hofsink van AutoFirst Hofsink & Nijland: "Je grossier is van leverancier een businesspartner geworden"

26-02-2020

Zes ondernemers hebben een rondetafelgesprek gevoerd met Aftersales Magazine. Dit gebeurde in het kader van het vijftigjarige bestaan van Koskamp. De zes ondernemers gingen in gesprek over o.a. werkplaatsconcepten, WESP, marktontwikkelingen en marketingactiviteiten.

Rol grossier

Voor het universele autobedrijf is 'zijn' grossier de logistieke ruggengraat. Voor die met een werkplaatsconcept nog veel meer, zo blijkt. 'De rol van de grossier is de afgelopen tien jaar erg veranderd. Van onderdelenleverancier zijn ze een complete dienstverlener geworden. Training, marketing, helpdesk en soms financier en raadgever. Wat dat laatste betreft is onze binding met WESP tot stand gekomen via Koskamp', stellen Emiel Stolk (AutoCrew Stolk Autoservice) en Wiebe van Hes (Auto Kort). De anderen beamen die veranderende rol.

'Je grossier is van leverancier een businesspartner geworden. Zeker bij de ondersteuning van je werkplaatsconcept is dat een waardevolle relatie', benadrukt Bert Hofsink (AutoFirst Hofsink & Nijland).

Merken de ondernemers iets van schaalvergroting in onderdelenland? Volgen ze de bewegingen van LKQ-Fource en Parts Point Group bijvoorbeeld? Edwin Baan (Bosch Car Service Baan): 'We zien het wel, maar verder gaat het mij om de relatie met de lokale grossier of grossiersvestiging'.

Bert Wieten (James Bert Wieten) onderschrijft dat. 'We lezen er veel over, maar het raakt onze dagelijkse gang van zaken niet zo. Als wij onze onderdelen maar krijgen'.

'Belangrijk is dat we een grossier hebben die zijn afspraken nakomt. Dit betekent bovenal beschikbaarheid en daarnaast goede kwaliteit onderdelen. Maar welke importeur, welk onderdelenmerk aan de grossier en daarna aan ons levert is minder belangrijk', vindt Baan. Wat zijn collega's allemaal beamen, overigens.

Up-to-date

Hoe houden de ondernemers hun medewerkers en zichzelf scherp? Wieten: 'Wij hebben regelmatig overleg met elkaar, waar we alle relevante zaken, maar ook cijfers met elkaar delen. Ik communiceer ook specifiek de actiemogelijkheden die de werkplaatsomzet kunnen stimuleren.'

Hofsink: 'Wij bespreken regelmatig de WESP-cijfers. Juist hier zien we dat je gevoel niet altijd door de cijfers wordt onderstreept. Die kennis delen is belangrijk. Ook hebben we regelmatig technisch overleg. Doen we tijdens een ontbijtsessie. Daar bespreken we bijvoorbeeld de pass-thru ervaringen van een afgesloten periode.'

'Ik kijk vooral naar het op peil houden van de technische competenties. Daar kijken we steeds of we wel up-to-date zijn. Geldt overigens ook voor de commerciele vaardigheden. We moeten bereid zijn onszelf naar een hoger plan te tillen. Voor mij geldt dat ik de klanten op alle niveaus de wow-factor wil blijven bieden. Dat verplicht je tot het structureel aandacht schenken aan de klant.' Een boodschap waar alle deelnemers aan het rondetafelgesprek het onmiddellijk mee eens zijn.

Techniek

Er wordt gesteld dat het universele autobedrijf steeds meer moeite krijgt met de complexe techniek. Kun je straks alle merken wel aan? Baan: 'Ik ga er wel van uit. Maar dat betekent ook dat je de medewerkers moet trainen. Investeren in nieuwe technieken is een must.'

Ook Stolk ziet dat als een must: 'Als je niet op tijd meegaat met de technologie, dan sta je stil en het is moeilijk om in een later stadium de achterstand weer in te lopen.'

Rene den Hoedt (Van der Horst Autogroep) en Bert Wieten hebben als ex-dealers de ervaring dat trainen 'gewoon' tot de vaste activiteiten moet horen. 'Als dealer moet je en als universeel zou je die verplichting aan jezelf moeten opleggen. Ten minste als je relevant wil blijven voor de klant.'

Bovenstaande tekst komt uit het artikel: 'Werkplaatsconcept bevordert zichtbaarheid' van Aftersales Magazine. Lees hier het complete artikel.