Nieuws

ASSYST servicesysteem Mercedes-Benz

29-03-2021

Het ASSYST servicesysteem is het in de auto geïntegreerde onderhoudssysteem van Mercedes-Benz. Dit systeem meldt wanneer de auto onderhoud nodig heeft. Voor personenwagens is met de introductie van de Mercedes E-klasse modelserie 211 is het ASSYST systeem vernieuwd. Bij de bedrijfswagens is dit systeem vernieuwd met de komst van de Sprinter modelserie 907,910 (achterwiel aangedreven, voorwiel aangedreven).

Het nieuwe ASSYST systeem meet dynamisch de onderhoudsbehoefte van de auto. Zo kan het zijn dat de servicemelding, weergegeven op het instrumentenpaneel, het ene jaar pas naar 30.000 km verschijnt en het andere jaar al naar 20.000 km. Als de auto zwaarder belast wordt, heeft de auto eerder onderhoud nodig. Dit komt bijvoorbeeld doordat de motorolie en/of transmissie olie hogere temperaturen bereiken waardoor de olie sneller veroudert. Ook het remsysteem kan zwaarder belast zijn waardoor onderhoud eerder noodzakelijk is.

Met de komst van het nieuwe ASSYST systeem kan de technicus zich niet meer volledig beroepen op gestandaardiseerde onderhoudstabellen omdat het onderhoud met dit systeem variabel/dynamisch is. Om het onderhoud toch goed uit te voeren, werkt Mercedes met een servicecode en een werkplaatscode. Door de eerste generatie ASSYST werd de servicecode ook weergegeven. Er zijn in de basis twee servicecodes: A en B.

A: kleine beurt
B: grote beurt

Met de komst van het nieuwe ASSYST systeem is hier de werkplaatscode aan toegevoegd. De werkplaatscode geeft aan wat de specifieke onderhoudsbehoefte van de auto is.

Waar vindt u de werkplaatscode?

De werkplaatscode wordt uitgelezen in het combi-instrument. Door middel van de juiste contactstand, combi-instrument-weergave en toetsencombinatie op het stuurwiel roept u het werkplaatsmenu op. U vindt de werkplaatscode in het werkplaatsmenu van het instrumentenpaneel.

Wanneer de auto service nodig heeft, geeft de auto in het combi-instrument aan wanneer service noodzakelijk is en welke service nodig is, A of B. Door het werkplaatsmenu op te roepen wordt de werkplaatscode uitgelezen. Bijvoorbeeld: de melding Service B over 10 dagen of 1500 km verschijnt. De uitgelezen werkplaatscode is QW0N1.
 

Hoe weet ik wat de werkplaatscode betekent?

In het werkplaatsinformatiesysteem (WIS) van Mercedes-Benz wordt het serviceprogramma MSS (Maintenance Service System) geopend. Het Mercedes WIS is voor onafhankelijke autobedrijven tegen betaling beschikbaar via het B2B Connect-portaal van Mercedes Benz. 

In dit systeem moeten de kilometerstand, de servicecode en de werkplaatscode worden ingevuld. Het MSS berekent vervolgens op basis van de servicecode en de werkplaatscode de onderhoudsbehoefte en genereert een specifieke onderhoudslijst. Voor gebruikers van AutoNiveau Remote Diagnostics is het ook mogelijk om via de AutoNiveau Remote het juiste onderhoudsschema op basis van het VIN, kilometerstand, servicecode en werkplaatscode bij ons op te vragen. Door op basis van de gegenereerde lijst het onderhoud uit te voeren, krijgt de auto het onderhoud dat hij verdient. Na het uitvoeren van het onderhoud kunt u in het werkplaatsmenu de service resetten.

Bekende issues met het resetten

Zoals eerder beschreven is via het werkplaatsmenu in het instrumentenpaneel de servicebehoefte te resetten. Helaas zien we dat na het resetten van het voertuig soms een incorrecte nieuwe interval berekend wordt door het ASSYST systeem. Voor zover wij kunnen inschatten wordt dit issue veroorzaakt door software-issues in de Powertrain Control Unit (PTCU) en wordt dit niet veroorzaakt door de manier van resetten van het onderhoud.

Om de service-indicatie te herstellen moet het ASSYST systeem opnieuw geïnitialiseerd worden met de originele Mercedes-tester, Xentry. Tijdens deze herinitialisatie worden alle benodigde onderhoudsparameters opnieuw ingevuld en vervolgens de juiste service-intervallen opnieuw berekend door de PTCU.

Voor de gebruikers van AutoNiveau Remote Diagnostics kunnen wij op afstand de benodigde herinitialisatie uitvoeren zodat het voertuig met een juiste service-indicatie aan de klant afgeleverd kan worden.

Universeel zal moeten opschalen

24-03-2021

Het onderzoeksbureau ICDP stelt in een recente analyse dat het onafhankelijke kanaal zich te afwachtend opstelt als het gaat om de veranderende aftermarket. Het grootste risico voor met name de universele werkplaats: kennisachterstand.

Geleidelijke veranderingen verstoren bestaande evenwichten niet, zeker niet op korte termijn. Evolutie in plaats van revolutie. Tot op heden zitten universele autobedrijven structureel in zo’n modus. Ze passen zich geleidelijk aan nieuwe technologie, nieuwe consumenten en nieuwe concurrenten aan. Wat vandaag complex is, hebben ze over twee jaar onder de knie en dus maken ze zich niet zo druk om trends. Zo blijft het evenwicht tussen het merkkanaal en de onafhankelijke marktspelers in evenwicht. 

Vuistslag

Volgens de analisten van ICDP zou er in die balans de komende twee jaar wel eens een flinke verandering op kunnen treden. Nog steeds is er geen sprake van revolutie, meer van een tijdelijke versnelling van de evolutie. Wel zal het onafhankelijke kanaal een paar grote stappen moeten zetten om de aansluiting te behouden bij de veranderende aftermarket. Volgens ICDP zijn er vier trends die nu eens niet in elkaars verlengde liggen, maar min of meer tegelijkertijd hun invloed op de autobranche hebben: de voortschrijdende technologie, de hoeveelheden voertuig- en klantendata, digitalisering in het algemeen en de competitieve druk op het veranderende speelveld. Gezamenlijk zullen ze een fikse dreun uitdelen aan de verdienmodellen in het onafhankelijke kanaal en de aftersalesstructuur blijvend veranderen. Het universele autobedrijf en zijn leveranciers zullen moeten schakelen, iets wat nu nog onvoldoende gebeurt.

De concurrent is iedereen die beter dan jij in staat is om de mobiliteitseuro’s
uit de portemonnee van de consument te halen.

 

Vier trends

Als we het hebben over de voortschrijdende technologie hebben we het onder meer over complexere elektronische systemen, elektrificatie, ADAS en over the air concepten. Ze vragen allemaal om nieuwe competenties van werkplaatsmedewerkers, vaardigheden die noodzakelijk zijn om straks überhaupt nog aan bepaalde merken te mogen sleutelen. Los van generieke opleiders als Innovam is er een scala aan mogelijkheden om de noodzakelijke kennis op te doen. Niet voor niets zie je in heel Europa dat de grotere onderdelendistributeurs of samenwerkingsverbanden van grossiers inzetten op training en opleiding. Dat gebeurt o.a. binnen Koskamp Opleidingen! 

Dan is er de stroom voertuig- en klantendata. Die komt niet alleen uit de auto, uit de connected car, want daarnaast zit ieder autobedrijf op een berg aan informatie die door klanten en de eigen systemen wordt gegenereerd. WESP maakt hier dankbaar analyses van. Ook het nieuwe softwaresysteem WSMS van Bosch voor Bosch Car Service- en AutoCrew-werkplaatsen is meer dan een volgend DMS- en CRM-systeem. Data kunnen, mits goed geanalyseerd, tot nieuwe inzichten en dus verdienmogelijkheden leiden.

Uitdagingen

Ook digitalisering is een ontwikkeling die al heel lang gaande is en het terrein bestrijkt van de klantreis van de potentiële (werkplaats)klant, tot het maken van een online afspraak. Van de onderdeleninkoop, via het integreren van diagnose- en testgegevens naar de werkplaatsopdracht tot aan de facturatie en het meten van de klanttevredenheid. Het blijven volgen van de klant en zijn of haar auto is hier meestal de grootste uitdaging. Het gaat allemaal om het gebruikmaken van de mogelijkheden en deze kunnen integreren in één ecosysteem, dat je wellicht ook nog kan delen met anderen. 

En vlak de concurrentie in brede zin niet uit. Volgens ICDP kijken universele autobedrijven teveel naar het merkkanaal en de fitters als hun concurrenten. Die traditionele blik is achterhaald. De nieuwe concurrentie is niet meer zo duidelijk te onderscheiden. De concurrent is iedereen die beter dan jij in staat is om een de mobiliteitseuro’s uit de portemonnee van de consument te halen. Tot voorheen was je als autobedrijf een schakel in de keten. Nu ben je onderdeel van een ecosysteem waarbinnen de klant als een regisseur, als de bezoeker van een warenhuis, van links naar rechts aan het shoppen is. In zo’n ecosysteem kunnen merkdealers en universele autobedrijven maar beter leren om samen te werken.

(Bron: Jos Veldhuisen | Aftersalesmagazine) 

Bridgestone Potenza Sport

25-02-2021

Bridgestone heeft in het ultra high performance-segment (UHP) een nieuwe band, de Potenza Sport. Deze band is eerste-montage onder diverse topmodellen van onder meer Lamborghini, Maserati en BMW. Deze band volgt de Potenza S001 op en is onder andere verbeterd op het vlak van levensduur en prestaties op zowel nat als droog wegdek. De band is vanaf heden leverbaar in 96 maten, met een velgdiameter van 17 tot 22 inch.

Vredestein Ultrac

25-02-2021

Vredestein heeft onlangs een geheel nieuwe zomerband geïntroduceerd, de Ultrac. Deze band volgt de Sportrac 5 en Ultrac Satin op en is beschikbaar in maten van 15 tot 18 inch. Volgens Vredestein levert de nieuwe band 15% betere prestaties op nat en droog wegdek ten opzichte van zijn voorganger. Door een 5% betere rolweerstand daalt het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot. Een geoptimaliseerde wangconstructie en profielafstand zorgen voor een zo laag mogelijk geluidsniveau bij elke snelheid.

Koskamp introduceert: De Koskamp Kennis Check

23-02-2021

Om u als automonteur zo goed mogelijk te ondersteunen introduceert Koskamp de Koskamp Kennis Check. De Koskamp Kennis Check is een screening van uw basisniveau op het gebied van het onderhouden van auto's. Doormiddel van de test krijgt u inzichtelijk op welke vlakken u en uw monteurs zich nog kunnen ontwikkelen. Hierdoor helpt Koskamp u om op een zo efficiënt mogelijke manier bijgeschoold te worden. In combinatie met AutoNiveau biedt Koskamp vervolgens namelijk zeer gerichte trainingen aan. Bent u geinteresseerd geworden en wilt u ook uw vaardigheden testen aan de hand van de Koskamp Kennis Check? Klik dan hier!

Binnenkort een nieuwe vestiging in Arnhem!

16-02-2021

De Koskamp vestiging in Arnhem gaat verhuizen! Er wordt momenteel hard gewerkt om de vestiging begin mei operationeel te laten zijn. Hier kunt u een aantal fraaie beelden van de vorderingen bekijken. 

De nieuwe vestiging in Arnhem biedt voor onze klanten een aantal grote voordelen. Zo beschikken we vanaf begin mei over een grotere voorraad en kunnen we onze klanten voorzien van een nóg hogere servicegraad. Ook biedt de nieuwe vestiging in Arnhem de mogelijkheid om zowel technisch als commercieel te trainen. In onze geavanceerde Werkplaats van de Toekomst kunnen monteurs trainen met de meest moderne apparatuur. In ons trainingscentrum kunnen monteurs en medewerkers van het autobedrijf hun commerciële vaardigheden verbeteren. 

Voor meer informatie en de laatste updates, klik hier!

 

Bandenlabel krijgt meer informatie

13-02-2021

Vanaf 1 mei 2021 krijgt het bandenlabel een andere lay-out. Zo worden, onder andere, overbodige prestatieklassen geschrapt en komt er een beter onderscheid tussen zomer- en winterbanden. 

Koskamp Magazine

13-02-2021

Heeft u het Koskamp Magazine al gelezen? Het Koskamp Magazine staat boordevol leuke in interessant items.

Klik hier om het Koskamp Magazine online te lezen

Mobiliteit is wat u én ons beweegt en wat ons verder brengt. Het zit in ons DNA om autobedrijven te helpen. Dat uitgangspunt had onze oprichter Johan Koskamp vijftig jaar geleden al, en die zienswijze hanteren wij nog steeds.
Mobiliteit wordt ons mogelijk gemaakt door een modern en goed onderhouden wagenpark, efficiënt werkende garagebedrijven en een organisatie die hen daarbij professioneel ondersteunt.

Inhoudsopgave

  • Authentiek bedrijf
  • Marktpositie en ambitie
  • Inter-Sprint: de bijzondere band tussen familiebedrijven
  • Koskamp opleidingen
  • Samenwerking en upgrading blijven autobranche typeren
  • De toekomst van dealers en autobedrijven
  • Een MPM Oliespecialist in beeld
  • Branche automaterialen zal nu nog sneller veranderen
  • Apollo Vredestein: samenwerking in beweging
  • Hoe kunt u samen met Koskamp werken aan rendementsverbetering?
  • De mensen van Koskamp in de schijnwerpers
  • EDGe Mobility: specialisten in elektrisch rijden
  • SKF: samenwerking moet 100% goed draaien
  • Commercie in uw bedrijfsvoering
  • Bosch en Koskamp: al meer dan tien jaar een hecht en inspirerend partnership
  • AutoNiveau: samen leren en samen ontwikkelen
  • Aangesloten bij de grootste inkoopcoöperatie in de Benelux: VROOAM
     

Check uw bandenspanning met de nieuwe app!

08-02-2021

Wanneer u de banden van uw auto regelmatig lucht geeft rijdt u veiliger, zuiniger, schoner en stiller. Om u op weg te helpen ontwikkelde Vredestein in samenwerking met het programma Kies de Beste Band de webapplicatie watismijnbandenspanning.nl. 

Via watismijnbandenspanning.nl kunt u gemakkelijk en eenvoudig checken wat voor uw auto de juiste bandenspanning is. Op deze manier kunt u snel en gemakkelijk geld besparen. 

Het enige wat u nog hoeft te doen is het invullen van uw kenteken en de bandenmaat en de app checkt automatisch wat uw geschikte bandenspanning is. 

Trekhaakcodering, sleutels aanleren en pincode verzorgen

26-01-2021

De afgelopen periode is er veel tijd geïnvesteerd in het nieuwe PSA EMP1 platform. Via AutoNiveau Remote Diagnostics is het nu ook mogelijk om ander andere trekhaaksets te coderen, nieuwe sleutels aan te leren en de benodigde security code te verzorgen op dit platform. Het PSA EMP1 platform wordt op dit moment toegepast op de:

  • Citroen C4 III vanaf 2020
  • DS3 Crossback vanaf 2018
  • Peugeot 208 208 II vanaf 2019
  • Peugeot e-208 vanaf 2020
  • Peugeot 2008 II vanaf 2019
  • Peugeot e-2008 vanaf 2019
  • Opel Corsa F vanaf 2019
  • Opel Corsa-e vanaf 2020
  • Opel Mokka vanaf 2020

Uit informatie blijkt dat dit platform ook gebruikt gaat worden voor toekomstige modellen zoals Citroen C3 IV, verwacht in modeljaar 2022. Het is daarbij ook zeer aannemelijk dat nieuwe modellen uit de FIAT-groep ook op dit platform gebouwd gaan worden. Door gebruik te maken van OEM diagnosetoepassingen zijn we in staat zeer snel dit soort nieuwe platformen te ondersteunen. 

Normale dienstverlening ten tijde van lock-down

15-12-2020

  • Wij zijn voor u geopend en de bezorging vindt plaats via het normale schema;
  • U kunt uw bestelde onderdelen afhalen bij onze DIB, wij adviseren u wel een mondkapje te dragen;
  • Wij bezorgen u met dezelfde frequentie zoals u van ons gewend bent en proberen de dienstverlening op het normale niveau te houden, zoals het nu lijkt doen ook onze toeleveranciers dit;
  • Onze medewerkers zullen een mondkapje dragen bij het bezorgen van de onderdelen;
  • Onze vestigingen zijn tot 18.00 uur geopend, m.u.v. Steenwijk (22:00 uur). Ons Klant Contact Centrum is bereikbaar tot 20.00 uur (ma-vr) zoals u van ons gewend bent;
  • Op zaterdag zijn alle vestigingen open tot 13:00 uur in plaats van 17:00 uur. Arnhem, Den Ham en Steenwijk zijn wel tot 17:00 uur geopend. Wij zijn op zaterdag wel telefonisch bereikbaar tot 17:00 uur;
  • Wij adviseren om contante betalingen tot het minimum te beperken.

Mondkapjesplicht: wat betekent dat voor het autobedrijf?

02-12-2020

Vanaf 1 december 2020, geldt een mondkapjesplicht in publieke binnenruimtes. Wat betekent dat voor het autobedrijf? 

Is mijn bedrijf publieke binnenruimte?

Winkels vallen onder de publieke binnenruimtes. Showrooms, shops van een tankstation of verkoopgedeeltes binnen het bedrijf dus ook. Kortom: mondkapjes zijn hier verplicht.

Op kantoor

Als medewerkers een vaste zitplaats hebben is een mondkapje niet verplicht. Kortom: het mondkapje mag af wanneer mensen aan de balie, een bureau of vergadertafel zitten. Bij verplaatsing naar een andere ruimte, of bijvoorbeeld op weg naar het toilet, moet het mondkapje weer op.

In de werkplaats

Als de werkplaats niet toegankelijk is voor klanten geldt deze niet als publieke binnenruimte. De mondkapjesplicht geldt hier dus niet.
Bij bepaalde werkzaamheden is het lastig om voldoende afstand te bewaren. In dat geval kun je bijvoorbeeld folie of schermen plaatsen tussen de bruggen. Moeten medewerkers binnen anderhalve meter van elkaar werken, dan kunnen zij extra persoonlijke beschermende middelen gebruiken zoals mondkapjes en handschoenen.

Niet alles is een mondkapje

De nieuwe, tijdelijke wet stelt ook eisen aan het mondkapje. Dit moet de neus en mond volledig bedekken en het moet ontworpen zijn om de verspreiding van virussen tegen te gaan.
Een spatscherm voor het gezicht bedekt de neus en mond niet volledig, en mag daarom niet worden gebruikt als alternatief voor een mondkapje.
Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld een sjaal of bandana. Mensen die vanwege een beperking of ziekte geen mondkapje kunnen dragen of opzetten, worden uitgezonderd van de verplichting.
De politie en boa’s kunnen mensen vragen zelf aannemelijk te maken dat deze uitzondering voor hen geldt. Schriftelijk bewijs is daarvoor niet nodig.

Geldt drie maanden

De Tijdelijke wet maatregelen COVID-19, waar de mondkapjesplicht onder valt, geldt in eerste instantie tot 1 maart maar kan daarna eventueel verlengd worden. De website van de Rijksoverheid biedt hierover meer informatie.

Hulpmiddelen

Brancheorganisatie Bovag heeft, naast bovenstaande inventarisatie, een aantal hulpmiddelen gemaakt, waaronder posters over het dragen van mondkapjes en checklists voor klantenregistratie. Die kun je hier downloaden.

(Bron: AMT)

Bestel uw beschermingsmiddelen door hier te klikken

Dienstverlening ten tijde van het Coronavirus:

27-07-2020

  • Wij zijn voor u geopend en de bezorging vindt plaats via het normale schema.
  • Onze vestigingen zijn tot 18.00 uur geopend, m.u.v. Steenwijk (22:00 uur). Ons Klant Contact Centrum is bereikbaar tot 20.00 uur (ma-vr) zoals u van ons gewend bent.
  • Op zaterdag zijn alle vestigingen tot 13:00 uur geopend. Assen is tot 14:00 uur geopend en Arnhem, Den Ham en Steenwijk zijn tot 17:00 uur geopend. Wij zijn op zaterdag wel telefonisch bereikbaar tot 17:00 uur.
  • Houdt a.u.b. voldoende afstand van onze logistieke medewerkers.
  • Contante betaling worden geaccepteerd, wij vragen u om zo veel mogelijk gepast te betalen.

Turbo Monteren? Kies voor minimale risico's en maximale zekerheid

14-07-2020

Een turbo vervangen is geen dagelijks werk en er kan het nodige mis gaan. In 95% van de gevallen is de defecte turbo niet de oorzaak, maar een gevolgschade van een probleem elders. De turbo vervangen zonder correcte diagnose is vragen om herhaalschade. Wanneer u  zich registreert belt Turbo’s Hoet u binnen 30 minuten met gratis technische ondersteuning om dit te voorkomen. Tevens heeft u dan recht op “Geen Gezeur Garantie”. 
Mocht er onverhoopt wat mis gaan met de door ons geleverde turbo dan ontvangt u de eerste 12 maanden een vervangende turbo (bij registratie vóór de montage). 

Registreer uw Turbo op Turbopartner.com.

Registreer uw turbo snel en eenvoudig op onze website turbopartner.com of via de app en maak aanspraak op deze uitgebreide garanties van Turbo’s Hoet.

> TECHNISCHE ONDERSTEUNING  
BINNEN 30 MINUTEN  
Na registratie van uw turbo bellen wij binnen 30 minuten voor technische ondersteuning 

> 24 MAANDEN GARANTIE 
Profiteer altijd van 24 maanden garantie op onze turbo’s. 

> GEEN GEZEUR GARANTIE 
Mocht er onverhoopt wat mis gaan met de door ons geleverde turbo dan ontvangt u de eerste 12 maanden een vervangende turbo (bij registratie vóór de montage). 
 

Word Turbopartner

Voor TurboPartners gaat Turbo’s Hoet nóg verder. Na het volgen van een gratis training kan een garagist gecertificeerd TurboPartner worden. U sluit dan werkelijk élk risico uit en biedt u uw klanten de beste service. 

DE EXTRA'S VOOR TURBOPARTNER OP EEN RIJ: 
 
> DEKKING ARBEIDSLOON  
De TurboInsurance dekt de extra arbeidsuren die u in de garantie moet steken, zelfs wanneer die extra uren ontstaan zijn door een montagefout. Met de combinatie van GeenGezeurGarantie en TurboInsurance sluit u echt alle technische en financiële risico’s uit. 

> VOERTUIGSPECIFIEKE MONTAGE INSTRUCTIES 
U ontvangt bij iedere turbo een uitgebreide montage instructie, essentieel voor de correcte montage. Indien beschikbaar leveren we zelfs voertuigspecifieke montage instructies van HaynesPro zodat u er zeker van bent dat u de turbo perfect monteert. 
 
> TOEGANG TOT ONZE TURBO-KENNISBANK 
 
Bij praktische vragen kunt u rechtstreeks via video en foto contact opnemen met onze turbospecialisten of via de app onze kennisbank raadplegen. Dat voorkomt onnodige diagnose-uren en zorgt ervoor dat u uw klanten de beste service biedt.  
 

Kostech schakelt op

14-07-2020

Corona zette ook Koskamp aan tot een rigoureuze koerswijziging: per direct geen riskante, tijdrovende workshops op fysieke locaties meer, maar alles digitaal, vanaf huis of werk.

Bij Kostech trainingen van de grossiersgroep was een opkomst tot veertig man heel gebruikelijk. Maar sinds begin april verlopen de sessies (onder de noemer Kostech) uitsluitend via het scherm en op afstand. Dit jaar worden vijf thema’s omgezet naar digitale versies, komend jaar nog eens vijf. Daarmee is het complete cluster radicaal omgegooid.
Kostech bestaat sinds juli 2018. Naast online avonden bestaat het Kostech traject ook uit 4 technische trainingen. Kostech is ontwikkeld als kennis- en garantieconcept, met AutoNiveau als uitvoerend partner. Bij een eventuele claim krijgt de betreffende ondernemer het product, de vloeistoffen en de flat-rate uren vergoed. Daarmee is het concept een soort gratis verzekering. De monteur volgt online een technisch diagnosetraject op product- en montageniveau. Ruimte voor commerciële doelen is er niet. Het lesprogramma omvat tien onderwerpen. Deze trainingen worden online getoetst en dienen succesvol te worden afgerond. Alle elementen zijn digitaal aan te vragen, waardoor de lijnen kort zijn en de afhandeling transparant verloopt.
Op dit moment kent het programma zo’n 450 deelnemers. Een terugkeer naar de ‘goede oude tijd’ van centrale trainingsbijeenkomsten ligt niet voor de hand, zegt Arjan Ekkel, adviseur HR & Opleidingen. “De testreacties op de eerste twee thema’s die we digitaal aanboden waren dermate positief, dat we voortaan uitsluitend op deze manier te werk gaan. Het is efficiënt, voor de cursist en voor ons. Geen reistijd en urenderving meer, alles in eigen tempo. Bovendien kunnen we direct feedback geven op het leerresultaat.” Om feeling te houden met de deelnemers en hen de kans tot sparren te geven, biedt Koskamp een of twee keer per jaar een live bijeenkomst aan. “Uiteraard enkel wanneer de maatregelen dit toelaten.” - 

Bron: Aftersales Magazine

Inspectie SZW controleert garages op Arbo

17-06-2020

De inspectie SZW gaat bij garagebedrijven controleren of zij voldoen aan de arbowetgeving. Ze moeten gezondheids- en veiligheidsrisico’s in kaart hebben gebracht en beschikken over een plan om werknemers te beschermen.

Bovendien zijn werkgevers verplicht om een basiscontract af te sluiten met een arbodienst of bedrijfsarts. De Inspectie SZW gaat plannen van aanpak en basiscontracten op het gebied van de RI&E’s (risico-inventarisatie en -evaluatie) schriftelijk opvragen. Daarbij houdt ze rekening met de gevolgen van de coronacrisis en de richtlijnen van het RIVM om verspreiding van het virus te voorkomen. Als bedrijven de documenten niet overleggen, legt de Inspectie SZW een boete op.

Overbelasting

Het doel van de controle is zorgen dat werknemers in garages gezond en veilig kunnen werken. Arbozorg vormt hiervoor de basis. Bij garagehouders ziet de Inspectie SZW met name risico’s op het gebied van fysieke overbelasting, gevaarlijke, kankerverwekkende stoffen zoals dieselmotoremissie en de veiligheid van machines zoals hefbruggen, lasapparatuur en pneumatisch handgereedschap.

Jaarlijks vinden op de werkvloer vele ongevallen plaats. Ook worden mensen ziek van hun werk De Inspectie SZW wil bedrijven stimuleren om preventieve maatregelen te nemen. Daartoe zijn ze verplicht. Werkgevers die actief met RI&E’s werken, beheersen volgens SZW de risico’s in hun bedrijf beter. Dit heeft een positief effect op de veiligheid en gezondheid van medewerkers en leidt tot minder uitval, ongevallen en lagere kosten. Bij de garagebedrijven zullen de controles op naleving van arbozorg vooral schriftelijk worden uitgevoerd. Waar nodig zal een fysieke inspectie plaatsvinden. Op die manier wil de Inspectie er rekening mee houden dat ook garagebedrijven de nadelige gevolgen van het coronavirus ervaren.

Arbozorg

Uit onderzoek blijkt dat slechts een derde van de bedrijven een RI&E, preventiemedewerker, bedrijfshulpverlening en een contract heeft met een arbodienstverlener. De Inspectie SZW wil dat dit aantal sterk omhoog gaat, “omdat veilig en gezond werken van levensbelang zijn.” Vooral kleinere bedrijven (minder dan 25 werknemers) hebben de basis van hun arbozorgbeleid vaak onvoldoende uitgewerkt. Ook gebeuren in kleinere bedrijven relatief vaker ernstige ongevallen. (bron: https://aftersalesmagazine.nl/inspectie-szw-controleert-garages-op-arbo)

NIEUW: Neem contact op via de live-chat

09-06-2020

Heeft u een vraag of bent u ergens naar op zoek? Vanaf heden is het mogelijk om met ons te chatten middels de live-chat. Wij zullen ervoor zorgen dat u snel wordt geholpen!

U kunt linksonder klikken op "Chat met ... 

Dashboard camera’s en accessoires BlackVue

29-04-2020

Wat is BlackVue?

BlackVue is een innovatief dashcam merk met een wereldwijde erkenning. Ze staan bekend als betrouwbaarste en kwalitatiefste dashcams. Ingebouwde functies als 4K opname, Dual band Wi-Fi, Cloud, uitstekende software ondersteuning, premium designs en de beste specifcaties hebben BlackVue gepositioneerd als marktleider in high-end dashcams. Tevens wordt BlackVue ondersteund met Nederlandstalige spraakbegeleiding.

Waar is dit te vinden in de Parts & Tools?

Parts&Tools > Audio, navigatie & telefonie > Dashboard camera’s 

Klik hier om meteen naar deze categorie te gaan! 

Beschermingsproducten voor het maximaal controleren van het Coronavirus!

24-04-2020

Beste relatie,

We hebben diverse producten voor u samengesteld welke erg belangrijk zijn voor het maximaal controleren van het coronavirus. Speciaal voor u hebben wij aanbiedingen gemaakt met o.a. beschermingsmaterialen, persoonlijke hygiëne, afbakeningskettingen, transparante beschermplaten, omgangsregels en meer.

Alle producten zijn te vinden in de Parts & Tools onder Corona Support.

Bekijk hier alle producten

Nieuw in het assortiment: Landsail Qirin

20-04-2020

De Landsail Qirin is toegevoegd aan ons assortiment!

Deze nieuwe Landsail Qirin  levert top prestaties op zowel droge als natte wegen (zie bandenlabel). De Landsail Qirin is inmiddels te vinden in onze webshop.