Wilt u onze app downloaden?

Google Play

3 Trends en ontwikkelingen om op in te spelen in 2025 als onafhankelijk autobedrijf.



Het jaar 2024 komt alweer bijna aan zijn einde, en dat betekent even vooruitkijken. Niet alleen naar de oliebollen en de kerstborrel, maar ook naar 2025. Dit zijn 3 trends en ontwikkelingen om op in te spelen als onafhankelijk autobedrijf.



Voor we vooruitkijken, even terugblikken op 2024.

Het jaar 2024, een jaar waarin enorme ontwikkelingen over milieuzones, opleiding, wet- en regelgeving naar voren zijn gekomen. Voor we gaan vooruitblikken op het jaar 2025 is het altijd even goed om terug te kijken.

De kracht van een goed netwerk.

Als mensen zeggen, netwerken dat is “net werken” dan hebben ze helemaal gelijk. Niet alleen is het belangrijk om te weten hoe collega-ondernemers tegen uitdagingen in de branche aankijken, het helpt je ook enorm met het vinden van de oplossingen.

Hoe vinden jullie nieuwe medewerkers?
Hoe pakken jullie dit probleem aan op de werkvloer?
Hebben jullie wellicht al een oplossing voor … ?

De kracht van een goed netwerk zit ‘m in meerdere dingen. Bij Koskamp vind je hier dan ook alles wat je nodig hebt voor je autobedrijf. Wij denken daarmee niet alleen als onafhankelijk autobedrijf het verschil te kunnen maken, maar ook de groeislag te kunnen maken naar de toekomst. Netwerk events, ja dat is toch echt het werk met het aangename combineren wat ons betreft.

EV’s en hybride, bereid je hierop voor.

Het hangt natuurlijk al een flinke tijd in de lucht, de elektrificatie van de automotive branche. Niet voor niets dat je hier als autobedrijf een hoop van meekrijgt. Zo worden auto’s niet alleen steeds complexer, maar ook uitdagender om aan te werken.

Waar nieuwe auto’s in eerste instantie nog vaak naar dealers gingen, zien we die verschuiving ook steeds meer plaatsvinden naar onafhankelijke autobedrijven. Hoe je je hier goed op voorbereid?

Met de juiste apparatuur en kennis. Want een auto begint steeds geavanceerder te zijn. Meer computers, meer uitlezen, meer systemen. Het is echt wel even anders dan 20 jaar terug. Gelukkig zijn er inmiddels volop mogelijkheden om je kennis bij te spijkeren en je als autobedrijf voor te bereiden op deze veranderingen. Zo kun je bijvoorbeeld bij Koskamp Opleidingen terecht voor praktische kennis over het werken met elektrische en hybride voertuigen, zodat je goed voorbereid blijft in deze snel veranderende markt.

Hebben hybride auto’s of EV’s niet minder onderhoud nodig dan de traditionele verbrandingsmotoren?

Een van de kwesties die al jaren speelt is de belofte vanuit fabrikanten dat elektrische auto’s en plug-in hybrides minder onderhoud nodig hebben dan ICE (internal combution engines). De praktijk wijst toch echt andere cijfers uit.

Zo kwam de Duitse ADAC in 2023 met een onderzoek waarin ze aangaven dat het aantal pechgevallen met elektrische auto’s meer dan verdubbeld is. Nou dat is nog niet zo spannend, gezien het aantal EV’s op de weg ook is gestegen.

Wat wel interessant is, is dat de verhouding 50/50 is. Het is dus niet zo dat verbrandingsmotoren vaker langs de kant staan dan elektrische auto’s.

Voorbereiden op de volgende generatie klanten.

Traditionele klanten die langs komen rijden voor een afspraak, die zijn er nog genoeg. Gelukkig maar! Want wat moesten we zonder die mensen?

Toch staat er ook een nieuwe generatie klaar met andere wensen en behoeften. Die komen niet meer langs voor een afspraak maar plannen online in. Dat is toch wel een flink verschil.

Maar hoe bereid je je hier als autobedrijf in 2025 goed op voor?

Online in de picture zijn anno 2025 bij jongeren? Zo dus!

Online in de picture zijn, moet je dan wat met social media, Google of juist je website? Het is vaak een flinke opgave voor onafhankelijke autobedrijven. We delen maar al te graag hoe we dit de afgelopen 3 jaar hebben aangevlogen.

Zo hebben we enorm doorgepakt op onze social mediastrategie. Inzicht geven in de achterkant van ons autobedrijf. Met leuke interactieve filmpjes, zorg je vaak voor veel leuke reacties. Licht verjaardagen van je medewerkers uit, haak eens in op een leuke feestdag of vraag je medewerkers “Wat hun favoriete auto is.”

Je zal je verbazen over de groei die je daarmee kan maken online. En dus die nieuwe doelgroep mee aan kan spreken.

Investeren in advertenties? Houd het lokaal. Kijk goed waar de groei kan zitten in je omgeving, maar adverteer niet te ver buiten je werkgebied. Waarom niet? Mensen zijn niet gauw bereid om een uur de auto in te stappen voor een APK-keuring. Tenzij, je natuurlijk specialist bent.

Het laatste gedeelte, essentieel om deze doelgroep aan je te binden, is het bieden van makkelijke manieren om een afspraak te maken. Denk hierbij aan:

- Online boekingsmodule
- WhatsApp
- Per mail
- Social media

En mocht je zelf weinig tijd hebben om deze zaken op te pakken, dan kun je bijvoorbeeld rekenen op de marketingondersteuning vanuit Koskamp. Ze nemen veel werk uit handen, zodat jij je kan richten op de groei van het bedrijf.

Zo bouw je niet alleen aan een grote groep ambassadeurs, maar faciliteer je ook een nieuwe generatie klanten. Klaar voor de toekomst!

Hoe we bij Garage Vermeer & Kersten uitkijken naar 2025.

Bij Garage Vermeer & Kersten zien we een hoop nieuwe ontwikkelingen maar ook een hele volle agenda. Niet alleen een flinke uitdaging om al het werk weg te krijgen, ook om het hele team bij elkaar te houden.

We denken dat je als autobedrijf in 2025 het verschil kan maken door juist in te spelen op drie ontwikkelingen:

- Opbouwen van een waardevol netwerk
- Voorbereiden op meerdere EV’s en hybrides
- Inhaken met je online marketing op nieuwe doelgroepen

Ben je benieuwd naar hoe we het nieuwe jaar in gaan spelen op deze nieuwe trends en ontwikkelingen?

Volg ons dan op social media via @garagevermeerkersten of bezoek onze website:

https://www.garagevermeerkersten.nl