Bedrijfsvoering opleiding jaar 4

Inleiding Jaar 4: Blijvend ontwikkelen

Leren is een continu proces, net als het aanpassen van je aanbod en je klantaanpak. In de voorgaande jaargangen heb je veel vaardigheden opgedaan en in de praktijk gebracht. In het vierde jaar gaan we de eerder geleerde onderwerpen opfrissen en verder verdiepen en krijg je aanvullende kennis en vaardigheden. Én, je ervaart wat het is om blijvend met verbetering bezig te zijn. Verbetering van jezelf en van je organisatie. We gaan aan de slag om een volledig plan te maken dat je kunt gaan toepassen in jouw praktijk. Dit kan de uitrol van een vernieuwing binnen jouw bedrijf zijn, maar ook een pitch aan derden. Als eindopdracht maak je een presentatie die je op de laatste dag gaat geven. Is presenteren niks voor jou? Na deze module sta je je mannetje en weet je je toehoorders overtuigend toe te spreken. Ook het vierde leerjaar bestaat uit vier lesdagen. Thema’s die daarin aan de orde komen, zijn:


Dag 13: Op zoek naar kansen

Je bent inmiddels een professional geworden. Je hebt heel veel technieken en theorieën geleerd en je hebt in de praktijk geoefend. Deze dag ga je leren om een probleemanalyse te maken met de kennis die je reeds hebt opgedaan. Tijdens deze trainingsdag ga je de basis leggen voor de inhoud van je presentatie.

Doelstelling: Na deze dag ben je in staat om zelf te analyseren welke acties je het beste kunt ondernemen om zo veel mogelijk vooruitgang te boeken binnen jouw organisatie.

Inhoud van de training: 

  • Wat is analyse en welke methodes zijn er;
  • Gebruikmaken van de juiste informatiebronnen;
  • Interviewtechniek en ‘5 times why’ Het juiste verbetertraject kiezen (op basis van de geleerde SWOT-methode).

Dag 14: Bedrijfsanalyse

Je analyse heeft je één of meerdere probleemstellingen opgeleverd die je graag wilt oplossen. Je ziet duidelijke kansen, maar hoe ga je die concreet maken?

Doelstelling: Tijdens deze dag leer je hoe je onderzoek doet om tot gerichte oplossingen te komen. Bovendien ga je de basis maken van je presentatie.

Inhoud van de presentatie: 

  • Externe en interne invloed;
  • Brainstormtechnieken;
  • Haalbaarheidsonderzoek;
  • Het maken van het plan van aanpak;
  • Presentatie maken (deel 1).

Dag 15: Bedrijfsplan presenteren

Tijdens deze trainingsdag leer jij hoe je jouw plan krachtig kan presenteren. Je toetst jouw plan bij je medecursisten en je trainer. Je doet dit door je plan te presenteren en feedback te ontvangen. Jij kijkt op jouw beurt kritisch naar de plannen van anderen en geeft feedback zoals je dat eerder geleerd hebt. Op deze manier leer je van elkaar en zie je het plan van aanpak van anderen.

Doelstelling: Op deze dag leer hoe je je presentatie het beste kan maken en je een overtuigende pitch houdt.

Inhoud van de training: 

  • Presentatie maken (deel 2);
  • Presentatietechnieken;
  • Beïnvloedingstechnieken;
  • Implementeren van je plannen en de uitdagingen die daarbij horen.

Dag 16: Bedrijfsplan uitvoeren

Met de feedback van de vorige dag heb je je plan en je presentatie gefinetuned. Je weet nu alles van je plan en hoe je dit moet presenteren. Op deze laatste dag presenteer jij je plan alsof je het presenteert aan je medewerkers of aan bijvoorbeeld een financiële instelling. Je ontvangt kritische vragen en je bent in staat om die te beantwoorden op basis van gedegen argumenten.

Doelstelling: Je bent in de afgelopen 4 jaar gegroeid en je hebt het verdiend om jezelf commerciële aftersales-manager te mogen noemen. En dit is een feestje waard! Deze dag laat jij zien wat jouw plan is.

Inhoud van de training: 

  • De laatste vragen over je presentatie;
  • De laatste aanpassingen van je presentatie;
  • Je plan presenteren;
  • Feedback ontvangen en verwerken.