Wilt u onze app downloaden?

Google Play

Runflat Banden

De Runflat band, een band met een extra veiligheid, heeft de afgelopen decennia een flinke groei in populariteit gehad. Over dat veiligheidsaspect en de toekomst later meer, we duiken eerst even de geschiedenis in. Bridgestone ontwikkelde in de jaren ’80 de eerste versie en presenteerde in 1986 de Potenza RE71, speciaal ontwikkeld voor de Porsche 959. Hierna volgden onder andere de BMW Z8 en Lexus SC430 die af-fabriek met Runflat banden uitgerust werden. Met name BMW zag wel toekomst in deze technologie, waardoor steeds meer merken dit in hun gamma op gingen nemen.

 

Men vond het echter wel nodig om telkens hun eigen benaming hiervoor te hanteren, wat het er voor de bandenkoper niet duidelijker op maakt. Zo houdt Bridgestone vast aan RFT (RunFlat Technology), Goodyear en Dunlop noemen het ROF (Run-On-Flat), Continental bedacht SSR (Self Supporting Runflat), Michelin vond ZP (Zero Pressure) een goede benaming en Hankook kwam met HRS (Hankook Runflat System). De meeste fabrikanten hanteren dezelfde definitie van wat zo’n band zou moeten kunnen als deze lek raakt, namelijk nog 80 kilometer door kunnen rijden met een maximale snelheid van 80 km/u.

 

 

 

 

 

 

De techniek achter de Runflat band is relatief simpel: de wang van de band is versterkt zodat deze het gewicht van de auto dragen kan ook als is er geen lucht meer in de band aanwezig. Daarnaast is er vaak sprake van een afwijkende hiel om te zorgen dat de band ook bij het wegvallen van de druk op de velg geklemd blijft zitten. Of er een speciale velg (met een afwijkend velgbed) vereist wordt voor de montage van Runflat banden wisselt per merk en type. Wat echter bij alle Runflat banden een vereiste is, is de aanwezigheid van een bandenspanningscontrolesysteem (TPMS). Zonder dit systeem heeft de berijder immers niet door dat de band daadwerkelijk lucht verliest.

 

De afgelopen jaren is er veel ontwikkeling geweest rondom de Runflat band. Vroeger hadden Runflat banden de reputatie nogal zwaar te zijn, tegenwoordig is het extra gewicht ten opzichte van een “normale” band relatief klein doordat er moderne materialen en verbindingen worden toegepast. Bij Runflat banden is er daarnaast geen noodzaak meer voor een reservewiel, wat weer wat gewicht bespaart. Ook zijn er tegenwoordig Runflat banden speciaal voor auto’s die er af-fabriek niet mee uitgerust zijn, denk hierbij aan de DriveGuard van Bridgestone. Pirelli introduceerde recent de RunForward-technologie, waarbij Runflat-eigenschappen (echter maximaal 40km lang) gecombineerd worden met een lage rolweerstand zodat deze technologie ook voor elektrische auto’s ingezet kan worden.