Wilt u onze app downloaden?

Google Play

Wegwijs in het bandenaanbod

Voor de leek is het bandenaanbod anno 2024 een behoorlijk doolhof. In een bepaalde bandenmaat zijn er naast de drie verschillende seizoenen vaak nog tientallen zo niet honderden mogelijkheden. Voor de consument kan zoveel keuze overweldigend werken, gelukkig is met een beetje bandenkennis eenvoudig een goede selectie te maken.

Voor de leek is het bandenaanbod anno 2024 een behoorlijk doolhof. In een bepaalde bandenmaat zijn er naast de drie verschillende seizoenen vaak nog tientallen zo niet honderden mogelijkheden. Voor de consument kan zoveel keuze overweldigend werken, gelukkig is met een beetje bandenkennis eenvoudig een goede selectie te maken.

 

Zoveel mensen, zoveel wensen is een gezegde dat ook voor banden geldt. Niet iedereen stelt immers dezelfde eisen aan zijn banden, waarbij de auto zelf ook geen onbelangrijke rol speelt. Om die reden zijn de bandenfabrikanten enkele decennia geleden begonnen met een segmentatie. Destijds bestond de bandenmarkt nog voor het overgrote deel uit zomerbanden, waardoor deze segmentatie vooral bij zomerbanden bij bijna alle merken zichtbaar is.

 

Het meest algemene segment is het zogenaamde Touring-segment, vaak geënt op comfort en veiligheid. Voor een groot deel van de consumenten is dit de beste keuze, het biedt namelijk het beste compromis zonder op veiligheid in te boeten. Voorbeelden van dit segment zijn de Primacy-productfamilie van Michelin, de Turzanza-productfamilie van Bridgestone en de PremiumContact-productfamilie van Continental.

 

Voor de sportieve bestuurders zijn er twee belangrijke segmenten, te weten UHP en UUHP. UHP staat voor Ultra High Performance en is een doorontwikkeling uit het niet meer bestaande HP-segment. Deze segmenten waren vroeger te onderscheiden door hun snelheidscodering, waarbij UHP vanaf snelheidscodering W (270 km/u) startte. Tegenwoordig is het kenmerk de focus op stuurprecisie en rijplezier, waarbij uiteraard veiligheid en rolweerstand niet uit het oog worden verloren. Voorbeelden van het UHP-segment zijn de Michelin Pilot Sport-productfamilie, de Bridgestone Potenza-productfamilie en de SportContact-productfamilie van Continental.

 

Een stuk hoger op de sportieve ladder staat het UUHP-segment, wat staat voor Ultra Ultra High Performance. Het onderscheid met het UHP-segment zit ‘m vooral in zijn (beperktere) toepassing, een UHP-band is geschikt voor incidenteel circuitgebruik en een UUHP is geschikt voor regelmatig circuitgebruik. Is het dan een compromisloze band? Nee, de meeste UUHP-banden zijn nog prima op de openbare weg te gebruiken en hebben nog voldoende langsgroeven om het regenwater af te voeren. De meeste UUHP-banden vallen binnen de UHP-productfamilies, een aantal voorbeelden van UUHP-banden zijn de SportContact 7 van Continental, de Pilot Sport 4S van Michelin en de Potenza Sport van Bridgestone.

 

Aan de andere kant van het spectrum vinden we de Eco-banden, afgestemd op een lage rolweerstand en daarmee een lager verbruik en een grote actieradius. Dit lijkt iets van de laatste jaren, maar de eerste Eco-banden kwamen al ruim dertig jaar geleden op de markt. Destijds was de levensduur het belangrijkste aspect, tegenwoordig is dat vooral de rolweerstand. Om de rolweerstand zo laag mogelijk te krijgen is de levensduur soms van ondergeschikt belang doordat een nieuwe Eco-band soms slechts 6mm profiel heeft. Voorbeelden van deze Ecobanden zijn de Continental EcoContact-productfamilie, de Michelin Energy-productfamilie en van Bridgestone de Ecopia-productfamilie.

Voor elke behoefte is er een segment, maar er hoeft niet altijd gekozen te worden. Bandenfabrikanten kijken per bandenmaat welke voertuigen er op deze maat rijden en passen hierop hun aanbod aan. Het heeft immers weinig zin om een Eco-band te ontwikkelen voor een sportieve auto. Om die reden zijn er in veel bandenmaten slechts enkele segmenten verkrijgbaar, voor de meest populaire bandematen zijn wel alle segmenten leverbaar. Voor budgetmerken ligt dit iets anders, die besparen op ontwikkelingskosten door per maat slechts één segment beschikbaar te hebben. In veel gevallen valt de band dan in Touring-segment omdat dit voor veel bestuurders de meest voor de hand liggende keuze is.

 

Gideon Ekkels - Productmanager Banden, wielen & TPMS