Bedrijfsvoering opleiding jaar 1

Inleiding jaar 1: Bedrijfsanalyse

De jaarcijfers zijn bekend en je ziet dat er nog potentie is om te verbeteren. Je kunt zien op welke bedrijfsonderdelen het minder of juist veel beter gaat. Maar sturing krijgen op alle facetten binnen je bedrijf, dat is nog niet zo gemakkelijk. In deze opleiding ga je zelf op zoek naar antwoorden en helpen we je bij jouw bedrijfsvoering waardoor je elke maand een continue verbetering ziet in de cijfers.


Dag 1: Je bedrijf onder de loep

Deze dag staat in het teken van de aftersales-omzet en de manier waarop deze tot stand komt. We gaan kijken hoe we deze omzet kunnen analyseren. Met behulp van deze analyse kun je gericht gaan sturen op een beter rendement. Stap voor stap doorloop je op een logische manier alle facetten die van invloed zijn op jouw aftersales cijfers. Hierdoor kan de commerciële aftersales-manager gerichte actie ondernemen om het resultaat van de afdeling te vergroten. De trainer gaat hem/haar daar in deze opleiding bij helpen.

Doelstelling: Na deze training is ben je in staat om met inzicht van de aftersales-cijfers gericht op resultaat te sturen.

Inhoud van de training: 

  • Doelen stellen;
  • Inzicht in cijfers;
  • Kengetallen in de aftersales;
  • Kosten, opbrengsten & verliezen;
  • Werkplaatsuren – onderdelen – services;
  • Deze cijfers omzetten naar praktische acties.

Dag 2: Focus op rendement

Het thema van dag 2 is jouw invloed binnen het bedrijf en focus op rendement. Voorafgaand aan de training vul jij een persoonlijke profielanalyse (DiSC) in, deze geeft inzicht in jouw persoonlijkheid. Deze informatie kun je gebruiken bij de aansturing van jouw organisatie en aanpassingen doorvoeren gericht op rendement.

Doelstelling: Na deze training ben je in staat om persoonlijke inzichten toe te passen bij aansturing van de organisatie om het rendement te verhogen.

Inhoud van de training: 

  • Persoonlijke profielanalyse (DiSC) doen waar we goed in zijn;
  • SWOT-analyse;
  • Welke mogelijkheden liggen er voor jouw bedrijf;
  • Klant, markt en bedrijf;
  • Verkopen vanuit klantvoordeel.

Dag 3: Jouw commerciele strategie

Dag 3 staat in het teken van het ontwikkelen, uitvoeren, evalueren en bijstellen van strategisch commercieel beleid en dit vertalen naar een werkbaar plan op een A4. Hiermee ga je praktische doelen stellen en communiceren vanuit je commerciële strategie. Je leert vanuit de visie en strategie van de organisatie te denken en je klanten op een nieuwe manier in kaart te brengen. De koppeling tussen klant en visie vertaal je praktisch naar toegevoegde waarde voor je organisatie.

Doelstelling: Na deze training ben je in staat om de organisatie aan te sturen aan de hand van een strategisch (aanvals)plan.

Inhoud van de training: 

  • Inzicht in sterkten van de organisatie (productenaanbod);
  • Klanten benaderen op kritieke contactmomenten (beurten, acties, winterwissel, storingen, bandenwissel, schade etc.);
  • Klanten actief benaderen;
  • Een commercieel gesprek voeren.

Dag 4: Succesvol leidinggeven

Het thema van dag 4 is leidinggeven. Om medewerkers optimaal te laten functioneren binnen je bedrijf is succesvol leidinggeven een ‘must’. Hoe creëer je een goed team? En hoe krijgen we medewerkers mee in de veranderingen binnen het bedrijf en welke rol speelt de leidinggevende hierin? Samenwerken is meer dan samen aan het werk zijn. Tijdens de training gaan we actief aan de gang zodat jij jouw leidinggevende kwaliteiten kan vergroten.

Doelstelling: Na deze training ben je in staat om duidelijke doelen te stellen en medewerkers te motiveren en hun eigen verantwoordelijkheden te laten nemen.

Inhoud van de training: 

  • Werken in een team;
  • Stijlen van leidinggeven;
  • Wijzigingen succesvol doorvoeren;
  • Motiveren en inspireren;
  • Omgaan met weerstand.

Klik hier om door te gaan naar Jaar 2