Commerciele opleiding Jaar 1

Inleiding jaar 1: Klantrelatie

Waarschijnlijk bestaat jouw bedrijf al even en heb je aardig wat klanten. Misschien wil je nog wel wat meer klanten of bestaat jouw bedrijf pas net en zoek je er veel. Wat je situatie ook is, het vraagt om aandacht. Want ook al besta je al even, je klanten staan niet stil. Ze worden veeleisender, vergelijken via internet is makkelijker, mobiliteitswensen veranderen, het zoeken naar en communiceren met een autobedrijf verandert en de vraag is welke keuzes jouw bedrijf maakt om met die veranderingen om te gaan. In het eerste leerjaar focussen we op de commerciële communicatie met jouw klant, met de behoeftes van jouw klant als vertrekpunt.


Dag 1: Klantgerichte communicatie

Deze training staat in het teken van klantgerichte communicatie. Door een goede relatie met jouw klanten op te bouwen kun je meer rendement behalen bij je bestaande klanten.

Doelstelling: Na deze training is de commerciële aftersales-professional in staat om het gedrag van klanten te herkennen en kan hij of zij commerciële aftersales-gesprek in fasen opbouwen en structuur aanbrengen.

Inhoud van de training:  

  • Wat willen klanten? 
  • Klantgerichtheid;
  • Het WOW-gevoel;
  • Telefoonaanname en doorvragen in diverse situaties;
  • De do’s en don’ts tijdens klantcontact.

Dag 2: Klantgericht presenteren

Het thema in deze training is de wens van de klant te achterhalen en jouw aanbod daarop af te stemmen. Je leert meer over verschillende klanttypes en leert jouw producten te vertalen in klantvoordelen en aan te bieden in aansluiting op de klantbehoeften.

Doelstelling: Na deze training is de aftersalesmedewerker in staat om het productenaanbod klantgericht en duidelijk te presenteren en kan hij de kenmerken van producten vertalen op klantgerichte wijze.

Inhoud van de training:

  • De persoonlijke ontvangst;
  • De klantwens uitvragen;
  • Het advies presenteren op het hart van de klant;
  • Kenmerken en voordelen vertalen naar de klant;
  • DiSC en voorkeursgedrag.

Dag 3: De koop sluiten

Hoe sluit je een koop zonder opdringerig te zijn en wat is het beste moment om de order af te sluiten? In deze training leer je omgaan met bezwaren van klanten en leer je succesvol afsluiten.

Doelstelling: Na deze training is de aftersales medewerker in staat om bezwaren van de klant te weerleggen en de order te sluiten zonder risico voor de relatie met de klant.

Inhoud van de training:

  • De overeenkomst sluiten met de klant;
  • Omgaan met bezwaren;
  • Het verkopen van de prijs;
  • Prijspresentatie;
  • Verschillende methoden om orders te sluiten;
  • Wanneer orders afsluiten.



Dag 4: Klantrelatiebeheer

In deze training leert de commerciële aftersales-medewerker hoe hij of zij zich dient te profileren voor een juiste klantrelatie. Jij bent het gezicht van jouw organisatie voor jouw klanten en om die reden ook het ‘visitekaartje’.

Doelstelling: Na deze training is de aftersales medewerker in staat om nazorg te bieden, de klantrelatie te beheren, verwachtingen van de klant managen én overtreffen en commerciële kansen voor de toekomst benutten.

Inhoud van de training:

  • Het afleveren van de auto
  • Nazorg als voorzorg!
  • Klachtbehandeling
  • Fouten herstellen
  • Verwachtingen managen