Commerciele opleiding Jaar 2

Inleiding jaar 2: Klantprocessen

De klant is koning hoor je vaak zeggen. Een succesvol bedrijf kan alleen bestaan met tevreden klanten. Het tweede jaar staat voornamelijk in het teken van de processen binnen jouw bedrijf die ervoor zorgen dat de klant optimaal geholpen wordt en die tevens helpen om het rendement in jouw bedrijf te verhogen.


Dag 5: Time management

De hele dag druk en leven in de waan van de dag. Hoe gaat je dit doorbreken? Door een aantal praktische tips toe te passen in de dagelijkse praktijk ben jij beter in staat om je taken te plannen en overzicht te krijgen in je werkzaamheden. Je bent in staat om prioriteiten te stellen die het beste resultaat opleveren voor jou en je organisatie.

Doelstelling: Het continu verbeteren en ontwikkelen van de organisatie en de huidige processen.

Inhoud van de training: 

  • Efficiënt met tijd omgaan;
  • Hulpmiddelen inzetten om taken te plannen;
  • Structureren van je werkzaamheden;
  • Meer plezier in je werk.

Dag 6: Optimale aftersales-processen

In deze training leert de commerciële aftersalesmedewerker hoe hij om dient te gaan met veranderingen in bedrijfsprocessen. Door snel en adequaat te reageren op vernieuwingen en veranderende processen zal de kwaliteit van de processen verbeteren. Door kritisch te leren kijken naar je eigen proces en collega’s feedback te geven en feedback te krijgen, leer je elkaar en het bedrijf continu ontwikkelen.

Doelstelling: Het continu verbeteren en ontwikkelen van de organisatie en de huidige processen.

Inhoud van de training: 

  • Leren omgaan met kwaliteitsmetingen (zoals audits);
  • Meewerken met veranderende processen;
  • Meedenken in verbeteringen en processen;
  • Feedback geven en ontvangen.

Dag 7: Denken vanuit de klant

In deze training leren medewerkers zich te verdiepen in de klantvoordelen van de producten en services die de eigen dealerorganisatie aanbiedt. Door te leren denken vanuit de klant, kun je beter uitleggen waarom de klant een bepaald product of dienst beter wel of niet kan afnemen. Vaak ter voorkoming van grote, duurdere, problemen in de (nabije) toekomst.

Doelstelling: Verdiepen in de klantvoordelen van jouw producten en deze leren toepassen in het gesprek met jouw klant.

Inhoud van de training:

  • Het productenaanbod analyseren;
  • De klantvoordelen van eigen producten kennen;
  • Klantvoordeel vertalen naar klantgerichte service;
  • Denken vanuit de klantwens.

Dag 8: Samenwerken en samen ontwikkelen

In deze module leren medewerkers vaardigheden aan, waardoor ze als team (nog) beter gaan functioneren. Door efficiënt en waar nodig samen te werken kunnen klanten sneller worden bediend en zijn eventuele klachten sneller af te handelen. In deze module leren de medewerkers kritisch te zijn op elkaars werkzaamheden en elkaar waardevolle feedback te geven.

Doelstelling: Kritisch zijn op de uitvoering van alle werkzaamheden in het bedrijf. Leren inzien waarin je elkaar kunt helpen en ondersteunen.

Inhoud van de training: 

  • Samen processen op elkaar afstemmen;
  • Effectief overleggen aan de hand van de klantvraag;
  • Elkaar feedback geven;
  • Feedback ontvangen;
  • Individuele en teamontwikkeling.